Glass i stora lass

Hemmagjord jordgubbsglass

Jag älskar italiensk glass! När jag befinner mig i Rom går jag alltid till Giolitti. I Stockholm har jag fått nöja mig med Montis. Nu är lyckan dock gjord. Min hustru har införskaffat en glassmaskin och inte nog med det - så även min svärmor.

Vi har hitintills hunnit göra tre olika glassar: chokladglass, citronglass och jordgubbsglass. Till midsommar ska jag nog göra punschglass.

Den chokladglass vi gjorde, är en av de godaste jag någonsin ätit. Den kommer från kokboken Marcella's Italian Kitchen (1986) och heter Il Gelato di Cioccolato del Cipriani. Hemligheten är det bruna, smälta, karamelliserade sockret som rörs ner i kakosmeteten. Den "brända" smaken av socker intensifierar både färg och smak.

Il Gelato di Cioccolato del Cipriani

Ingredienser:

4 äggulor
130 gram + 2 tsk strösocker
5 dl standardmjölk
100 gram mörk choklad (minst 70 % enligt receptet, men vi hade en kaka som innehöll några procent mindre kakao och det blev supergott ändå)
40 gram kakao

Tillvägagångssätt:

Vispa ägg och socker poröst och krämigt i en skål.

Koka mjölken i en kastrull. Vispa sakta men stadigt ner mjölken till äggsmeten.

Smält chokladkakan i ett vattenbad. När chokladen är smält häll ner den i ägg- och mjölksmeten. Vispa hela tiden.

Rör ner/vispa ner kakaon.

Häll över smeten i en kastrull. Sätt plattan på medium. Rör med en trä- alternativ silikonspatel så att alla ingredienser smälter samman.

Häll två teskedar socker och två teskedar vatten i en stekpanna och sätt på plattan på högsta värmen. Smält sockret tills det är mörkbrunt och häll därefter snabbt ner det smälta sockret i kastrullen med chokladsmeten.  Vispa!

Häll över smeten i en skål och när smeten svalnat - sätt skålen i kylskåpet i minst 20 minuter. Häll smeten i glassmaskinen och fortsätt enligt tillverkarens instruktioner.

Recept till citronglassen finns här.
Recept till jordgubbsglassen finns här. OBS! Vi gjorde bara halva receptet.

Inga kommentarer: