Ett (ord)moln i byxor


Såväl jag som Markus Blomberg har efterlyst textversionen av Håkan Juholts Almedalstal. På twitter fick Blomberg för en stund sedan ovanstående svar. Det är ett trendbrott. Nu följer således Socialdemokraternas partiordförande i partiledare Fredrik Reinfeldts spår. Reinfeldts tal finns endast som ljud- och/eller videoklipp. I inlägget Hur högern hanterar historia, skriver jag varför jag anser att textversioner av tal skall finnas tillgängliga.

Jag har ju dragit ner på mitt bloggande, men idag lördag, tänkte jag de facto skriva ett hyllningsinlägg om det tal som Juholt höll igår... men nej. Utan att få läsa talet där jag får titta på orden, smaka på orden, se uppbyggnaden av talet och göra min favorit - en ordanalys medelst ett ordmoln - så avstår jag från min hyllning.

Det var ett bra tal, vilket såväl bloggare som retorikexperter tycker. Dock har jag svårt att svälja Juholts social demokrati. Det heter, som även Björn Fridén på Ledarbloggen påpekar, socialdemokrati.

DN, Aftonbladet, Peter Johansson, GP, SVT, SvD, Björn Andersson, Staffan Lindström, Löntagarbloggen, Fredrik Lundh Sammeli, Hannah Bergstedt

2 kommentarer:

Anonym sa...

Social demokrati är ett begrepp INOM socialdemokratin, inte en särskrivning. Kort om det här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Social_demokrati

Alexandra Einerstam sa...

Tack... men själva ordet socialdemokrati smakar bättre i munnen och i mina öron än social demokrati