Carin Jämtin får sällskap

You must be patient, young padawan, sade en partikamrat till mig efter att jag hade publicerat mitt inlägg Finns det plats för kvinnor i Håkan Juholts (h)järngäng? och jag satt still i båten.

Jag satt även still i båten, när beskedet kom att Maryam Yazdanfar, mitt under föräldraledigheten, fick beskedet att hon inte fick sitta kvar som ordförande för civilutskottet. Partiordförande Håkan Juholt har ju all rätt att skapa sitt eget lag och det är inte ett lätt pussel han har att lägga (om ni nu trodde det var klart i och med gårdagens besked). Nu tar Veronica Palm över som ordförande för civilutskottet. Grattis Palm!

Nu är det så, att efter att ha jobbat några år som vakt i främst Cephalus (S-kansliet i riksdagen) har jag lärt känna några ledamöter närmare än andra. Nu har jag inte något emot Carina Moberg eller Peter Hultqvist.... det är bara det att jag inte känner dem. Jo, som politiker förstås, men inte som personer. Älska är kanske ett starkt ord, men jag gillar verkligen Berit Högman och Åsa Lindestam. Det är två riksdagsledamöter som ser människan (bakom vakten).

Vet nu hur många intressanta diskussioner som jag, i arbetet som vakt, har haft med Högman och Lindestam? Här har vi två kvinnor som ser människan!

Medan Hultqvist och Moberg sade hej och gick förbi, stannade Högman och Lindestam till, de pratade, de gav mig artiklar, uppslag till blogginlägg och bjöd in mig till intressanta seminarier. Jag och Lindestam har tjänstgjort i HBT-sossarnas tält på Stockholm Pride och gått sida vid sida i paraden. Jag och Högman har inte bara diskuterat politik... vi är båda bokslukare av stora mått mätt och har bytt böcker med varandra.

Nu, när Juholt har utsett delar av sitt lag, vill jag att han tar tillvara på Högman och Lindestam. De är båda fantastiska personer och briljanta politiker.

Även Martin Moberg skriver om det nya laget.

Inga kommentarer: