Socialdemokraterna bör välkomna sina kärleksfulla kritiker

Det var glest mellan stolarna på S-kongressen idag. Jag hade också för avsikt att sitta i kongressalen och lyssna på partisekreterare Carin Jämtins tal, men efter en fantastisk kongressfest och en efterfest som varade till halvsex i morse, försov jag mig. Därför är jag glad att SVT sänder direkt från kongressen. Jag vaknade nämligen lagom till Jämtins tal.

Det här talet, var ett viktigt tal. Jag vänder mig därför direkt till Jämtin:

Du höll ett bra tal. Du talade om öppenhet, om det progressiva nätverket NetRoots och du talade om politik och om organisation. Ibland kändes det som du talade direkt till mig, det var i de passager där du talade om att vi partikamrater nu skall sluta kasta skit på varandra, att vi skall hålla ihop. Ja, jag håller med, men bara delvis. För vårt parti behöver sina kärleksfulla kritiker. Låt mig citera Anna Lindh:
Jag tror inte på ett parti där alla dansar i takt. Jag har med sorg i hjärtat sett hur många i min egen ålder försvunnit bort från politikens centrum, trots att de borde ha funnits där. Det är lätt för ledare eller chefer att premiera ja-sägare och stöta ut kritikerna. Hade socialdemokratiska partiet lyssnat bättre på sina egna kärleksfulla kritiker hade vi kanske haft en starkare ställning idag.

Du säger följande i ditt tal:
Att vi låter våra värderingar genomsyra vårt sätt att möta varandra i partiet.
Med respekt och med omtanke
Med tydlighet och värme
Och kamrater framförallt; Att vi pratar med varandra i stället för om varandra.
Jämtin: Du och jag har haft våra fighter. Den hårdaste (hitintills) var den som handlade Förbifart Stockholm. Även om vi inte inte delar samma åsikt i denna fråga, är du och jag båda sossar och vi brinner båda för frihet, jämlikhet, solidaritet och ett hållbart samhälle. Jag hyser högsta respekt för dig, men gör dig och partiet en tjänst och försök inte tysta de kärleksfulla kritikerna från talarstolen, utan omge dig med dem istället.

Peter Johansson, Malin Jonason, Peter Andersson, Staffan Lindström och Peter Högberg har också bloggat om Jämtins tal.

Inga kommentarer: