Öppna kriskommissionen - en tillbakablick

Efter Socialdemokraternas valförlust var jag inte ensam om att deppa. Efter att Johan Westerholm gett mig en rejäl utskällning via telefon tog jag mig i kragen. Efter några dagar var jag på banan igen och skrev bland annat en valanalys. I samband med att fler bloggare inom det progressiva nätverket NetRoots skrev valanalyser, beslutade vi (med Westerholm i spetsen) att lägga ut dessa på en separat hemsida och därmed såg NetRoots valanalyser dagens ljus.

I oktober 2010 tillsätter partiet en 52-hövdad kriskommission. Då har redan några av oss bestämt oss för att dra igång Öppna kriskommissionen (ÖKK). I denna veva byter även hemsidan namn. Varför vi tog initiativet till ÖKK, förklarar vi i en debattartikel i Aftonbladet.

Sedan starten av ÖKK har det blivit en rad blogginlägg och debattartiklar. De blogginlägg som jag har skrivit (ett axplock) och några av debattartiklarna finns att beskåda här. Enligt Politometern har över 850 blogginlägg etiketterats med "öppna kriskommissionen", men jag misstänker att det är betydligt fler inlägg under det "temat".

Idag slutför vi arbetet med Öppna kriskommissionen (i dess nuvarande form bör tilläggas). Det gör vi i och med den tredje och sista rapporten (som jag bloggat om här). Vi, som initierade Öppna kriskommissionen, har all anledning att vara stolta idag.

Jag vill därför tacka alla som varit med (på ett eller annat sätt) i ÖKK och vill även passa på att rikta ett specifikt tack till Johan Westerholm (som är den som dragit det tyngsta lasset).

I morgon presenterar Socialdemokraternas kriskommission sin slutrapport och enligt säkra källor har kommissionen också följt vårt arbete inom ÖKK. Vi får se om det syns i morgon.

Inga kommentarer: