Jag fick ett brev

Jag fick ett brev, ett riktigt brev med frimärken. Ett vykort ifrån längesen, då framtiden var vår, sjunger Kent i låten Duett. Nej, nu fick jag inte ett brev med frimärke, men väl ett mejl från en socialdemokratisk medlem som skriver så här:

Hej,

Jag skriver till dig då du är en av dem som av s-föreningarna i Stockholms socialdemokratiska partidistrikt nominerats till ombud till den extra partikongressen den 25-27 mars.

Då det vare sig i handlingarna vi medlemmar fått oss tillsända eller på partidistriktets webbplats sägs något om hur ni nominerade ser på saken, skulle jag vilja ställa några frågor innan jag kan ta ställning till vilka ombud jag vill ska fatta beslut om vem som ska bli ny ordförande för vårt parti.

Jag hoppas att du har möjlighet att svara senast den 16 februari (då min röst ska vara partidistriktet tillhanda senast den 20 februari).

Frågor:

Har du i dag tagit ställning till vem du helst skulle vilja se som ny partiordförande?
Om du tagit ställning, vem har du i så fall tagit ställning för?
Om du tagit ställning men inte vill svara på frågan, vad beror det i så fall på?

Med vänliga hälsningar Xxxxx


Jag har utelämnat personens namn. Jag ser att denna medlem inte är ensam om att skicka mejl till kongresskandidater. Kristian Krassman och Johan Westerholm har också fått mejl från medlemmar som har frågor innan de kryssar kandidaterna.

Medlemmen skriver i sitt brev att partiets webbplats inte berättar hur vi nominerade ser på saken. I min presentation skriver jag:

Det behövs eldsjälar i politiken och jag brinner. Jag brinner för frihet, jämlikhet, jämställdhet, solidaritet och hållbar utveckling. SAP:s stora projekt är, enligt mig, det gröna folkhemmet. Version 2.

Jag vill representera Stockholms stads socialdemokrater under vår extrakongress i mars, men jag vill veta vad NI vill. Ni hittar mig och mina visioner på min blogg HBT-sossen,
http://hbt-sossen.blogspot.com. Framtiden skapar vi tillsammans.


De, som följer mig på facebook, eller läser min blogg vet att jag har tagit ställning för Lena Sommestad och det gör jag i inlägget Brev till valberedningen*. Att ta ställning och inte svara på vem jag vill se som nästa partiordförande ligger inte i min natur. Jag är en varm anhängare av öppenhet och transparens vilket jag har skrivit om i min serie Ett öppet parti, ej ett befästat.

Relaterat: 10-listan, Stockholms stads kongresskandidater, Johannes Åsberg med flera lyfter Lena Sommestad, QuestBackformuläret är ifyllt och inskickat - vad händer nu?, Flytta på er!, Ett öppet parti, ej ett befästat (IV), Finns det ingen reformvilja hos förtroenderådet?,Ett öppet parti, ej ett befästat (Del III), Ett öppet parti, ej ett befästat... (Del II), Ett öppet parti, ej ett befästat..., En socialdemokratisk bitterfitta
Andra som skriver på samma tema: Peter Karlberg, Peter Högberg, Sandro Wennberg, Peter Andersson
Foto: Stockholm Waterfront (där extrakongressen skall hållas)

Inga kommentarer: