SVT visar Drottningoffret


Jag har läst Hanne-Vibeke Holsts trilogi och sett Kronprinsessan och Kungamordet på SVT. Ikväll bänkar jag mig därför i soffan för att se Drottningoffret (och som jag har längtat).

Är det något jag saknar, så är det svenska serier och filmer som handlar om politik. Jag har sett bra serier som Party Animals, Vita huset och den satiriska Javisst, herr minister. Jag har sett en hel hög med toppklassiga filmer som rör sig i politiska miljöer. Just nu ser jag till exempel fram emot filmen The Special Relationship. I Sverige har vi Holsts trilogi och filmen Fyra år till. Jag är med andra ord svältfödd.

Jag vill därför uppmana SVT (eller varför inte tv4?) att storsatsa på en serie som utspelar sig i miljöer som riksdagen, Rosenbad och stadshuset. I julklapp fick jag boken Underbara dagar framför oss. Tänk vilken fantastisk serie det skulle bli. Eller varför inte göra en svensk version av Party Animals?

Inga kommentarer: