Julgran kontra julklapp

Ovanstående gran består av guld, diamanter och rubiner till ett värde av 74 miljoner kronor. En absurd summa för en julgran. Pengar som istället skulle kunna gå till välgörenhet.

I sammanhanget tänker jag även på den julklapp vi anställda (cirka 2000 stycken) har fått från vårt företag. Årets julklapp är en dataväska med företagets logga på. Min kollega Emmanuel blev glad över julklappen, då han just köpt en bärbar dator, men jag (som redan har en dataväska) önskade att företaget hade gett mig en valmöjlighet: vill du ha en julklapp eller ska vi donera pengar till välgörande ändamål?

Bra julklappar är, enligt mig, de julklappar som organisationen Kvinna till kvinna erbjuder. Bra julklappar är, enligt mig, de julkappar man kan köpa via Unicefs gåvoshop.

Tänk att få använda 3/4 av de 74 miljoner som granen kostar, till att köpa vaccin, näringspaket, myggnät, vätskeersättning och hiv-test. Ett julkort för 150 kr räcker till exempel till ett akut skyddat boende för en kvinna i Georgien som flytt från våld i hemmet.

Foto: Aftonbladet.

Inga kommentarer: