God jul och gott nytt år Catharina Elmsäter-Svärd!

God jul och gott nytt år infrastrukturministern. Jag läser i Expressen att du, som är en av de ansvariga för tågkaoset, ratar tåget i julhelgen. Jag hade tyvärr inte den möjligheten. I går skulle jag nämligen ta 07:45-tåget till Sala.

Det började med att tåget var försenat, för att därefter ställas in. Ersättningsbussar skulle finnas vid gate nio på Cityterminalen. På Cityterminalen ringlade sig kön lång. Inga bussar stod vid gaten. Ingen kom och informerade oss. 1 1/2 timme senare, dök två bussar upp. Busschaufförerna visste ingenting. Efter mycket om och men, så visade det sig att en buss skulle gå direkt till Falun och en buss skulle stanna på mellanliggande stationer. Två timmar och tjugo minuter efter ordinarie ankomsttid var jag och min hustru framme i Sala. Trötta, hungriga och kissnödiga.

Det var många tåg som blev inställda igår. Det var många tåg som var grymt försenade. I kön till ersättningsbussarna hörde jag människor som hånade dig och dina "goda" råd.

De rödgröna ville genomföra en historisk satsning på järnvägsnätet. Du och din regering ignorerar det faktum att det finns ett skriande behov av en järnvägssatsning. Ni tågresenärer, som i julhelgen kommer att fastna på vägen till målet – när ni står där och fryser, när ni är hungriga och förbannade – tänk då på att den här regeringen, med infrastrukturministern i spetsen, skiter i er. Ni kommer att få höra infrastrukturministern upprepa sina råd till er minst två jular till.

Om tre år kommer nämligen tågkaoset att bestå i och med regeringens ovilja. Elmsäter-Svärd kommer att återupprepa sina goda råd och jag hoppas innerligt att tågresenärerna inte har resignerat och börjat acceptera detta tågkaos.

Samtidigt läser jag i SvD läser jag om tågparadiset Schweiz. Där har politikerna satsat på tågtrafiken. Läs gärna artikel i sin helhet.

I morgon ska jag ta tåget hem till Stockholm. Önska mig lycka till.

Andra: Alliansfritt Sverige
x 2

http://aftonbladet.se/nyheter/article8327370.ab

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ministern-nojd-med-sjs-hantering

http://aftonbladet.se/nyheter/article8327494.ab

http://aftonbladet.se/nyheter/article8327494.ab

http://www.dn.se/nyheter/sverige/farre-problem-i-trafiken-att-vanta

2 kommentarer:

Anonym sa...

Den moderate infrastrukturministern (vilket ord) Catharina Elmsäter-Svärd har gett begreppet "insnöad" ett ansikte.

Anonym sa...

Före valet ville det rödgröna laget satsa på allt och alla! Nu efter valet var det fel politik de gick på val på enl. dem själva. Deras utlovade satsningar på infrastrukturen har passerat bäst före datum.