Allmänna motionstiden

Allmänna motionstiden är över för denna gång och riksdagsledamöterna kan andas ut. Totalt 3200 motioner har lämnats in och riksdagsledamöterna har motionerat om allt mellan himmel och jord. En moderat motion handlar till exempel om Jantelagen. Två kristdemokrater vill ha utökat vårdnadsbidrag (suprise). En sossemotion handlar om att minska byråkratin vid hanteringen av björnkött. Ja, det finns en och annan motion som jag lyfter båda ögonbrynen åt.

Förra året skrev SvD att motioner dränker riksdagen:

Partiernas ledningar i riksdagen vill inget hellre än att få ned antalet motioner. De anser att systemet gått över styr. Motionerna hotar att dränka riksdagsarbetet. Motionsfloden är den samma trots att riksdagen har fått fler och fler arbetsuppgifter. [...] Anledningen är att motionsbehandlingen är tidskrävande. Att skriva motionerna är den lilla uppgiften. Sedan ska de malas genom riksdagens kvarnar, men all den pappersexercis och sammanträdestid som
krävs. Ett sätt att försöka lätta på trycket är att bunta ihop ett stort antal motioner och "slakta" dem, det vill säga avvisa alla på en gång.


Den 1 december är det sista dagen att komma in med motioner till Stockholms arbetarekommuns årsmöte 9-10 april 2011. För två år sedan, skrev jag en motion om surrogatmödraskap, som nådde ända till Socialdemokraternas Jobbkongress. Min motion resulterade i att mitt parti nu vill tillsätta en utredning. Något som Carina Hägg inte talade om i Kvällsöppet med Ekdal. Jag blir förbannad på folk som tycker sig vara större än sitt parti.

Via Opinonsbloggen/Expressen hittar jag bloggen Motionsfloden och finner underhållande läsning.

Foto: Holger Staffansson

Inga kommentarer: