Skolmat och sjukhusmat

Mina minnen av skolmat är inte direkt ljusa, vilket jag har skrivit om tidigare. Under min skolgång fick jag till 90 procent mat som var lagad i skolköket. Att jag inte gillade maten, kan bero på att min mamma alltid har lagat supergod mat, vilket har resulterat till att jag är oerhört kräsen. Mina minnen av sjukhusmat är inte heller ljusa, vilket jag också har skrivit om tidigare. Den sjukhusmat jag (inte) åt var fabrikstillverkad.

Idag har författarna till boken Döden i grytan, skrivit en debattartikel i DN med den dramatiska titeln ”Fabriksmaten ett hot mot skolelevers och äldres hälsa”. De förslag som författarna lägger fram i artikeln överensstämmer med mina egna:

•Stoppa den pågående utvecklingen mot fabriksmat på daghem, skolor, äldrevård och sjukhus. Omvandla de så kallade mottagningsköken till riktiga tillagningskök och uppvärdera personalens viktiga arbete.
• Innehållsdeklarera mat på förskolor, skolor, sjukhus, äldrevård, kaféer och restauranger så att konsumenten kan undvika oönskade tillsatser eller ingredienser. På tyska krogmenyer är detta redan ett krav.
• Inför en verklig och preciserad ursprungsmärkning som anger från vilken gård eller anläggning köttet eller grönsakerna kommer och hur uppfödningen eller odlingen har gått till.

• Förändra hygienkontrollen så att de största insatserna sätts in där riskerna är störst. I dag lägger man ned större energi på att kontrollera små kvarterskrogar och förskolekök än stora matproducenter.
•Inför verkliga näringsdeklarationer på frukter, grönsaker och kött, där sådant som tomaters halt av lykopen och köttets halt av omega-3 anges.


För ett tag sedan startade vi Socialdemokrater i Stockholm kampanjen Riktig mat. På kampanjsidan skriver Ilija Batljan, oppositionsråd i Stockholms landsting:


På flera av Stockholms sjukhus servas idag fjärrproducerad, dyr och tillsatsfylld industrimat i oaptitliga svarta plastbyttor. Den skys av patienterna, som får mindre kraft att återhämta sig och bli friska. Vi - de rödgröna partierna - vill ge makten till Stockholms patienter att bestämma över riktig mat, olika maträtter och portionsstorlek. Vi vill skapa Hälsokök Stockholm där kockar, kokerskor och kallskänkor kan laga mat där färska grönsaker, bröd och frukt alltid ingår. Denna mat är inte bara en nödvändighet för patienter att tillfriskna, utan det är även den välfärd som Stockholms invånare är värda.


Här kommer vallöftet om riktig mat i filmformat:


Foto: Sodexo/SvD

[UPPDATERAT]

Läs pressmeddelandet Ilija Batljan och Carin Jämtin agerar efter ”Döden i grytan”-författarnas upprop på DN Debatt


Ulrika Falk har också bloggat på samma tema.

Inga kommentarer: