Retrospecatare - Almedalen

Egentligen behövde jag och Åsa inte lämna Hamnplan 5 under hela veckan. Där fanns det rödgröna centrat och intressanta seminarier som anordnades av LO, ABF och Socialdemokraterna. Kulturseminarierna på Hamnplan 5 var fantastiska.

Veckan i Visby var som att befinna sig i en orkan, utan att en endaste gång befinna sig i orkanens öga.

Ett stenkast från Hamnplan fanns en glassbutik med över 100 glassorter. Min favorit blev naturligtvis saltlakrits.

TCO-minglet var fantastiskt. Tack Sture Nordh! Även minglet hos Stockholms arbetarekommun var bra. Tack Tomas Rudin! Åsa gillade också glassminglet som anordnades av Gröna studenter. Glassen var hemgjord och väl värd promenaden.

Seminariet, som samlade flest bloggare, var Almegas aka Martina Linds. Ett intressant seminarium.

Det bästa talet höll Mona Sahlin och på andra plats kommer Maria Wetterstrand.

Jag är mest stolt över de rödgröna uppgörelsen om skolan, vården och kulturpolitiken.

Den bästa födelsedagspresenten fick jag av Eva-Lena Jansson. Tack!

Monica Greens röda cowboyhatt syntes ofta.

Att få besöka Ingvar Carlssons sommarstuga var trevligt.

Jag förvånas över att RFSL bara bjöd in Moderaterna och Miljöpartiet till sina seminarier.

Kvällsdoppen i Östersjön på vägen hem till campingen (Norderstrand) var uppfriskande. Våra campinggrannar, Sverigedemokraterna, var mindre uppfriskande.

Nationaldemokraternas logga såg ut som SVT:s.

Jägermeister rädda denna gång min känsliga mage.

Maria Abrahamsson var modigast (och snyggast), när hon ställde upp på ett seminarium som IF Metall anordnade och där panelen enbart bestod av vänsterfolk, förutom henne.

Bloggkollegorna inom nätverket NetRoots. De har blivit vänner för livet.

SACO bjöd återigen på Almedalens godaste kaffe. Dubbel espresso var min standardbeställning.

Årets utbud av freebees var faktiskt en besvikelse. Läppcerat, bagageband, tygväskor, vatten, pennor, godis... hmmmmm.... Anteckningsblocken kommer att komma till användning, men den största behållningen var alla t-shirts från de Rödgröna, Socialdemokraterna och NetRoots.

Vi gillar böcker och vi fick Mona Sahlins bok, Maud Olofssons bok, en kulturpolitisk bok och en bok som Företagarna hade gett ut.

Det går inte att utlysa någon vinnare bland alla seminarier vi var på, men återigen Hamnplan 5 dominerade och där satt vi oftast.

LO:s vice ordförande, Ulla Lindqvist är en av våra favoriter, så även Ylva Johansson och Carin Jämtin.

Snyggaste kampanjenstod RFSL för - Verklighetens folk.

De tjänstemän som jobbade för Centerpartiet hade minst koll. Trots alla våra partipolitiska tröjor och knappar, försökte de värva oss. Slöseri på tid och energi kära meningsmotståndare. Försök istället värva de osäkra.

Min favoritmoderat var där - Fia Arkelsten. Vi gillar varandra, trots våra skilda åsikter. Den Moderat som var mest ensam, måste ha varit Beatrice Ask, som satt ensam i en husvagn i några dagar.

Då Mona Sahlin träffar många människor, anser jag att man inte kan ta för givet att hon känner varenda kotte. När jag sade vem jag var, utbrast hon "Jag vet väl vem du är Alexandra! Vi ses på Priden".

Största #fail är ersättningsbussarna från Nynäshamn till Västerhaninge. Fullpackad buss, utan bagageutrymme. Fy fabian.

Nu är det dags att se på fobollsfinalen, men jag återvänder till den här listan.

Inga kommentarer: