Nej, högern rockar inte

Förra veckan frågade sig Expressens ledarsida varför högern inte rockar. Ja, när Moderaternas vallåt Flyter har textrader som till exempel Bygg en moské baby bygg gärna tre baby och Det här är en låt/Låt den klinga sitt plong/utan tvingande tvång, upplevs den snarare som ett skämt.

Fredrik Reinfeldts musiksmak är i bästa fall mainstream (Da Buzz och Magnus Uggla). Dock har han avslöjat i en bilaga till Aftonbladet följande: Jag menar en fest då det inte dansas till Staten och kapitalet är ju inte en riktig fest. Eftersom Reinfeldt numer symboliserar såväl Staten som Kapitalet, förstår jag varför han gillar den låten.

I EP-valrörelsen skrev Sanna Rayman ett inlägg med rubriken Lyllo dig Evin Cetin. Rayman saknar svensk hip hop/rap som är höger. Ett av Raymans favoritband är Medina och i EP-valrörelsen gjorde bandet Evin Cetins kampanjlåt. Nu gör de om succén med låten För den du e. Jag undrar vad Rayman anser om Moderaternas vallåt? Kan den betecknas som svensk rap från högerkanten?

Expressens slutkläm lyder:

För alliansens del finns en liten strimma hopp. KD-ledaren Göran Hägglund har så
pass hyfsad smak att han vågar offentliggöra sin Spotify-lista. Å andra sidan är
väl Kristdemokraterna de sista att ge popvänstern en match om rösterna.
Vid en genomlyssning av Hägglunds Spotify-lista anser jag att det är för många gubbar som sjunger. Min partiledare, Mona Sahlin, är ett stort Bruce Springsteen-fan (vilket också kan klassificeras som gubbrock). Hon är inte den enda Sossen som lyssnar på Springsteen, vilket jag har skrivit om här och här. Opera går tyvärr inte hem i Sosselägret.

Nu är jag nyfiken på de övriga partiledarnas Spotify-listor. När får vi se dem?

Nåväl, tillbaka till varför högern inte rockar. Varför tar inte fler artister politisk ställning (i synnerhet för något alliansparti men även för något av de rödgröna partierna)? Det är ju inte så att vi slutar lyssna på vårt favoritband eller vår favoritartist om det visar sig att den/de inte sympatiserar med samma parti.

Att det saknas högerrockare i Sverige tror jag har att göra med att artister är kulturarbetare med hjärtat till vänster. Så länge alliansen inte har någon kulturpolitik (kulturministern kallar förvisso skattesänkningar för kulturpolitik) är det svårt att, i egenskap av kulturarbetare, sympatisera med högern.

För er som är nyfikna på min Spotify-lista - finns den här.
Tidigare inlägg:
Marit Bergman - en artist som vågar ta politisk ställning
Moderaterna har Charlotte Perrelli och de rödgröna har Marit Bergman

Inga kommentarer: