Jobb, jämlikhet och jämställdhet

Det är en historisk dag. För första gången presenterar Socialdemokraterna ett budgetförslag tillsammans med Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Det är en rödgrön vårmotion, där fokus ligger på fler jobb, grön omställning, jämlikhet och jämställdhet. Om jämlikhet talade även Ulla Andersson (V) under presskonferensen och jag sätter en hundring på att hon har läst en av mina favoritböcker Jämlikhetsanden.

Den första analysen av de Rödgrönas vårmotion levererades av bloggaren Claes Krantz (som bloggar och twittrar på plats i riksdagen tillsammans med andra bloggare i nätverket NetRoots).

Jag har bläddrat igenom PP-bilderna från presskonferensen och sökt på ordet "kultur" i själva motionen. Jag gillar det jag läser. Vi finansierar reformerna fullt ut. Några korta nedslag som jag vill göra i de Rödgrönas budgetförslag är följande:

* Vi förbättrar för ensamstående föräldrar och höjer underhållsstödet och bostadsbidraget för ensamstående.
* Vi höjer taket för tillfällig föräldrapenning och havandeskapspenning. Vi satsar även på barnomsorg på obekväm arbetstid.
* Vi investerar i ett program för bostadsbyggande.
* Vi kommer att göra en historisk satsning på infrastrukturen, där vi satsar 100 miljarder mer än regeringen under 2010-2021.
* Vi förbättrar villkoren för småföretagarna, medelst till exempel sänkt skatt.
* Vi avskaffar regeringen Reinfeldts stupstock i sjukförsäkringen. Genom hela sjukperioden gäller 80 procents ersättning. Vi satsar även på rehabilitering och omförsäkring för de utförsäkrade (800 miljoner kronor per år).
* a-kassan förbättras medelst höjt tak och höjd ersättning från april 2010. 80 kronor per månad i kostnad för a-kassa.
*Sänkt skatt för föräldralediga, sjuka, arbetslösa och förtidspensionärer som finansieras genom en nedskalning av förvärvsavdraget med en miljard.

Det här är ett budgetförslag för jobb, jämlikhet och jämställdhet. Jämlikhetsanden bokstavligen svävar över denna ekonomiska vårmotion.

Under fyra år har vi sett den Moderatstyrda regeringen ägna sig åt en omvänd Robin Hood-politik. Regeringen har misslyckats med sin jobbpolitik, jämställdhetsarbetet har gått i stå och klyftorna i samhället har ökat lavinartat under mandatperioden. Det är dags för en ny färdriktning. Det är dags för en rödgrön regering!

Andra som bloggar om detta är Monica Green, Peter Högberg, Johan Westerholm, Thomas Hartman, Stefan Wikén, Marika Lindgren Åsbrink

3 kommentarer:

Cattis sa...

Alexandra! Lite upprättelse här:
http://cattisb.wordpress.com/2010/05/04/final-varfor-skall-jag-rosta-pa-ditt-parti/
//Cattis

Tobias sa...

Varfor denna hardbantning av forsvaret i skuggbudgeten? Ar det for att kunna ga till val med en battre prognos an vad man kan astadkomma. Trots allt sa kan man inte forandra allfor mycket i den slutgiltiga budgeten.

Foretagarna behover inte lagre skatt i Sverige. Det ar inte det som ar problemet for dom, aven om Svenskt naringsliv vill fa det till det. Var ar skattehojningarna for de rikaste? Den har skattehojningen ar bara marginell. Det ar ju lag- och medelinkonstagarna som betalar for valfarden.

Jag vet att ni vill satsa mer pa infrastrukturen an nuvarande regering. Men dom satsar mer an vad som var planerat av vanstern.

Jag ser inte var jobben kommer skapas alls forutom for byggbranschen. Jag forstar inte vansterns vilja att dela upp allt till finjobb och fuljobb.

Det ar alltid lattare att snacka nar man ar opposition.

samikorpela sa...

De röd-grönas skuggbudget har fått ganska hård kritik gällande att siffrorna inte håller. Detta enligt Andreas och Henriks rapport som de presenterade på Fores nu i veckan. Jag kan inte hitta någon som försöker besvara kritiken. Detta får mig att tro att kritiken är obestridlig och sanningsenlig. Vad har du att säga om detta?