Flower power

Låt tusen blommor blomma, är parollen för Kulturhusets programsatsning för urban odling. I helgen ägde två evenemang rum under denna paroll - solrosbomba plattan och planera din plantering. De som besökte Kulturhuset i helgen fick träffa gerillaodlingens frontfigur Richard Reynolds (som Stockholm City intervjuar 100531, s. 27). Reynolds har också en blogg som heter The Guerrilla Gardening.

Jag och Åsa har nog den vackraste balkongen i vårt hus (och vi är långt ifrån klara med den) och igår satt vi i vår gröna oas på sjunde våningen och såg trädkronorna nedanför oss. Det var grönt så långt ögat nådde. Dock finns det ett aber med vår närmiljö. När Familjebostäder byggde huset förra året, glömde de förmodligen att budgetera för marken utanför huset. Stora kala fläckar, en tova gräs här och en tova gräs där, två ruiner till träbänkar och ingen fast grill (istället en rostig gammal klotgrill som sett sina bästa dagar). Det är med andra ord ingen vacker syn man möts av när man beger sig till tvättstugan.

Eftersom jag hade råkat köpa fel timjan (jag köpte en marktäckande timjan) så bestämde vi oss för att ägna oss åt gerillaodling. Vi tog med timjanplantan, en fröpåse med sommarblommor (som Åsa fått av Lärarförbundet), en dunk vatten och en skärslev och åkte ner.
Åsa blev förstås nostalgisk när hon satte skärsleven i jorden. Mellan hägg och syrén vaknar nämligen arkeologen till liv. Det är helt okay att vara kontorsråtta mellan september och april, men inte nu.
Tänk om fler i Farsta (ja, inte bara där) ägnade sig åt gerillaodling? Min uppmaning blir därför -låt tusen blommor blomma i Farsta!

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra skrivet! Gratulerar modigheten av denna sidans både webmastern och deltagande. Men det finns flera orättvisor liksom ovan-avslöjat fall! MIGGAN slår rekord ---i antalet ertappade. MUTOR, vad annars?! Visst; igenkänd... Jo, hon&hennes samverkande offrar flera på olika sätt, inte minst fifflet... denne Bakir tvingar min tjej också att vara gratis städare i sitt bolag säte i Sollentuna sitter Fadime Bakir som styrelseledamot medan Bakirs manliga samverkande trakasserar/utnyttjar min tjej i alla...(fruktansvärt...kan inte ens avslöja...) vi tvingas ständigt att blunda för oegenligheter.. annars skulle jag inte få TUT, mina anhöriga också riskerade vi att missa arbetskraftsinvandring 7 AT-UND på LMA-kortet som alla drabbade förstår väl... ... Kära Svenska samhället: synskadade ni allihop??? titta på vårat LMA-kort och fråga vad 7 AT-UND innebär, hur beviljas detta undantag om min tjej inte skulle acceptera deras........krav.......... vi gråter nu dag och natt.......hurdan slags barn skaffar vi i detta läge.............hjäääälp, snälla!
 
N. Yanikyan
n_y@yahoo.com

http://bortkopplad.se/