Ett vallokomotiv som väljer bort valrörelse?

Är det något jag är stolt över är alla de Socialdemokrater som, på sin fritid, ägnar sig åt politik valrörelse. Obetalda jobbar och sliter de för att de vill ha en rödgrön regering i höst. För att ta mig själv som exempel, ägnade jag mig åt politik hela helgen, i och med HBT-socialdemokraters kongress i Eskilstuna (jag var ombud). Efter att ha jobbat 08-18:30 idag har jag ett kvällsmöte och i morgon, efter en tiotimmarspass, har jag styrelsemöte i Gubbängens valcentra. Min frus almanacka ser ännu värre ut.

Ett av Socialdemokraternas vallokomotiv, Thomas Bodström, väljer bort valrörelse till förmån för Fångarna på fortet. På sin blogg skriver Bodström att han inte tar paus från valrörelsen, utan ska vara borta i drygt två dagar. Katrine Kielos skriver:

Socialdemokraternas problem är att de har svårt att vinna väljare i Stockholm. Thomas Bodström har fått uppdraget att vända partiets trend i storstaden. Så vad gör Thomas Bodström? Han hälsar på Fader Fouras. Thomas Bodström är inte bara socialdemokrat, han är en mycket upptagen socialdemokrat. Han driver advokatbyrå, skriver deckare, sitter i styrelser är riksdagsledamot, kyrkopolitiker och ordförande i justitieutskottet. Efter valet vill han åka på USA-turné: gästföreläsa på universitet, skriva en fjärde bok och blogga. Han tycker att Mona Sahlin ska utse honom till minister ändå, om hon vinner valet. Thomas Bodström är ­inte ­politiker – han är ett bemanningsföretag. Han borde ­inte ha tid med ”Fångarna på ­fortet”.
Jag har all förståelse för att en och annan gräsrot tackar nej till knacka dörr fem kvällar i vecka eller hoppar över ett möte eller två. Jag har själv tackat nej många gånger (eller snarare prioriterat andra saker). Detta gör jag för att orka med hela valrörelsen. Vi ska nämligen köra ända in i kaklet. Det går nämligen att ägna sig åt politik och valrörelse under alla dygnets 24 timmar ända fram till valet om man så vill.
Att inneha ett förtroendeuppdrag är ett förtroende och inte, som Bodström verkar tro, ett vanligt arbete. Som förtroendevald borde Bodström prioritera politiken, men icke! Om Bodström har svårt att anpassa sitt liv till politiken, så kanske han borde ta en rejäl funderare. Det finns många Socialdemokrater som skulle förvalta förtroendet från väljare och medlemmar betydligt bättre än Bodström. Tack och lov att det finns gräsrötter som just nu jobbar häcken av sig. Detta av en endaste anledning - de vill byta regering.

AB1, AB2, Nyhetskanalen, SvD Ledarblogg, Tokmoderaten
Tidigare inlägg: Einerstam gör en Bodström, Bodströms nya jobb: sagotant?, Thomas Bodström har humor, Hybris, Är inte riksdagsledamot ett "heltidsjobb"? och Hur får Thomas Bodström Livspusslet att gå ihop?

Inga kommentarer: