Den genomsnittliga stockholmaren

I lördags köpte jag en Aftonbladet, som jag läste på väg till Eskilstuna (där HBT-socialdemokraters kongress och Springpride ägde rum). Jag höll på att sätta den svindyra latten i vrångstrupen när jag läste vad Socialdemokraten Ilija Batljan sa till tidningen. Enligt Batljan tjänar den genomsnittliga stockholmaren 40 000 kronor. Han anser även att partiet går för mycket åt vänster.

På väg till jobbet i morse, läser jag Stockholm City (2010-05-24). På framsidan finns ett stort foto på just nämnda Batljan och under fotot, med stora feta bokstäver "Sänk skatterna".

Vi är vana att höra Moderater som låter som Sossar, men Sossar som låter och skriver som (gamla) Moderater? Det är upp- och nedvända Sverige. Det finns dock två excellenta skribenter som slår hål på den myt som Batljan och andra försöker odla.

Den första är Eva Franchell som skriver klockrent (och inlägget bör läsas i sin helhet):
Alla stockholmare som har en förmögenhet på över fyra miljoner räcker upp en
hand! Hur många känner igen sig i Ilija Batljans bild av stockholmaren? Över 40
000 kronor i månaden och hus värt över sex miljoner som sköts av en städhjälp...
Nej, tänkte väl det. I själva verket bor stockholmaren i en hyreslägenhet och
tjänar i snitt 25 000 i månaden.
Den andra är Marika Lindgren Åsbrink och jag väljer att inte citera henne i mitt inlägg, utan uppmanar alla att läsa hennes inlägg Myten om stockholmaren.

[UPPDATERAT]
Helle Klein skriver på samma tema.

Inga kommentarer: