Bistro Bohéme, bloggare och budget

Igår var vi fyra nätrötter som valde att stråla samman på Bistro Bohéme för att diskutera sociala medier (i synnerhet bloggosfären och det progressiva nätverket NetRoots), politik, kultur, ja egentligen allt mellan himmel och jord. Kvartetten bestod av Peter Högberg, Rosmari Södergren och (håll i hatten) Fredrik Antonsson aka. Tokmoderaten (som jag tidigare skrivit om här).

Att hålla tand för tunga var mitt mantra igår kväll. Efter gårkvällen borde UD anställa mig som diplomat. Det visade sig dock att jag och Antonsson hade en beröringspunkt - Antonsson växte upp med en Toksosse till mamma och jag växte upp med en mamma som röstade på Ny demokrati när det begav sig och nu röstar på Centern och Moderaterna (beroende på parlament).

Det som skiljer Antonsson från min mamma är att han i varje fall lyssnar och inte avbryter. Min mamma går på som en ångvält, lyssnar inte och är överhuvudtaget inte påläst vad beträffar politiska frågor. Hon bara tycker en massa från ett perspektiv så långt till höger att det skrämmer mig. Hon borde rösta på Socialdemokraterna med tanke på det liv hon levt och det liv hon lever nu, men icke. Sossarna är som ett rött skynke för henne.

I och med utgången igår, missade jag Agenda, men min partikamrat Johan Westerholm höll fanan högt gentemot Kent Persson i bloggduellen som ägde rum samtidigt som Thomas Östros och Anders Borg duellerade i teverutan.

Nu är det trettio minuter kvar till de Rödgrönas presskonferens. Idag kommer vi att få se skuggbudget för jobb, jämlikhet och jämställdhet.

Inga kommentarer: