"Varför ska jag rösta på ditt parti?"

Varför ska jag rösta på ditt parti?, frågar Cattis (alias Urban Cat) i ett inlägg. Cattis har ställt sin fråga till två (blogg)företrädare från de etablerade, politiska partierna. I inlägget skriver hon om sin livssituation. För fyra år sedan lämnade hon ett liv i missbruk och kriminalitet och har sedan dess kämpat för att komma tillbaka in i samhället:

Jag har slussats runt inom vården, utretts för en rad olika sjukdomar, men än så
länge är det ingen som kunnat ställa en klar diagnos. Jag väntar på fler
undersökningar, i långa vårdköer & kan under tiden, inte göra mer än att
hålla mej vid liv. Jag är alltså ett typexempel på en människa som hamnat
utanför systemet & inte bidrar speciellt mycket till samhället, just nu.
Tilläggas bör att jag även dragit på mej skulder under åren i missbruk &
är prickad hos KFM.
I fyra år har Cattis försökt komma tillbaka in i samhället. Fyra år är en mandatperiod. Under snart fyra år har vi sett kalla handens politik. I inlägget Därför vinner de Rödgröna valet, skriver jag:
Under den här mandatperioden har vi sett vad den så kallade arbetslinjen (och
borgerlig politik) verkligen betyder: att aktivt se till att människor lämnar
facket och a-kassan; att försämra anställningstryggheten och sänka
arbetslöshetsförsäkringen; att skattesubventionera lågavlönade hushållsnära
tjänster; att införa vårdnadsbidrag; att sänka ersättningsnivåerna för sjuka och
småbarnsföräldrar; att utförsäkra sjuka; att lägga ner Arbetslivsinstitutet och
skära ner på resurserna till Arbetsmiljöverket; att införa en vårdmodell som
ökar hälsoklyftorna; att sälja ut allmännyttan; att införa gräddfiler inom
vården; att inte vidta åtgärder för att värna den svenska modellen efter
Lavaldomen; att avveckla den aktiva arbetsmarknadspolitiken; att låta
Kristdemokraterna ta över hbt-frågor; att utvisa asylsökande hbt-personer till
länder där förföljelse råder; att tvångssterilisera personer som vill genomgå
könskorrigering... rätt och slätt har den Moderatstyrda regeringen låtit
klyftorna växa i samhället. Allt detta är resultatet av den kalla handens
politik. Marknaden före människan. Hjärtat sitter dock till vänster och därför
kommer de Rödgröna att vinna valet.
Cattis, du är en av dem som drabbats av regeringen Reinfeldts politik. Du är tyvärr inte ensam. På sajten Kalla Sverige kan du läsa fler berättelser, skrivna av människor, som drabbats av regeringens sjuka regler. Regeringen har dragit åt tumskruvarna och om de vinner valet, lovar jag dig att dessa tumskruvar kommer att skruvas åt ytterligare. Under 2010 kommer tiotusentals människor att bli utförsäkrade på grund av försämringarna i sjukförsäkringen. Det är en anledning till att du inte ska rösta på ett av de borgerliga partierna. Din fråga var dock inte ställd så. Du frågade varför du ska rösta på mitt parti, Socialdemokraterna.

Jag blev själv sjukskriven, när Socialdemokraterna innehade makten och redan då var det ett helvete, vilket jag skriver om i inlägget Survival of the fittest. Men... vi hade inte en sjukförsäkring som slängde ut sjuka människor. Det inte är värdigt ett välfärdsland som Sverige att ha en sjukförsäkring som kastar ut sjuka människor? Håller du med Cattis?

De Rödgröna har förslag som inte stänger dörrar, utan öppnar dem. På SvD Brännpunkt skriver oppositionen (läs gärna debattartikeln i sin helhet):

För att ge människor en verklig chans och se till att de inte fastnar mellan
olika myndigheters ansvarsområden vill vi samla Arbetsförmedlingens,
Försäkringskassans och delar av kommunernas insatser för sjuka och arbetslösa i
en och samma organisation på kommunnivå – vi kallar det för ”En dörr in”.
Medborgaren ska på ett och samma ställe få hjälp och stöd, utan att behöva
bollas mellan olika myndigheter.
Du talar vidare om att du har skulder. Något nytt förslag till ny skuldsaneringslag kommer du inte att få se under regeringen Reinfeldts mandatperiod. Orsaken är att regeringspartierna inte kan enas om ett förslag. Vi Socialdemokrater har ställt oss positiva till utredaren Jan Ertsborns (FP) förslag, som innebär att skuldsaneringstiden kortas och att fler ges möjlighet till skuldsanering och nystart i tillvaron.

Du skriver även om att du slussas runt inom vården. Här i Stockholm har borgarna infört Vårdval Stockholm. Medelst denna (som jag väljer att benämna den) vårdslakt bedriver borgarna en cynisk klasspolitik. Medan guldregn faller över de privata vårdbolagen, så dras nästan alla landsting med underskott. Som en följd av detta sker en omfattande uppsägning inom den offentliga vården. Är du välbärgad Cattis? Har du mycket pengar? Då är det inga problem. Då har du en gräddfil inom vården. De som drabbas av vårdslakten är patienter och personal. De privata vårdaktörerna skrattar hela vägen till banken.

De Rödgröna vill, istället för vårdslakt Stockholm, ha en ny hälsomodell (och du får ursäkta namnet, för det är rätt fantastilöst) Hälsoval Stockholm.

Trygghetssystem i vårt samhälle finns där av en anledning. Om du, av någon orsak faller (till exempel om du blir sjuk eller blir av med ditt jobb), så ska det finnas skyddsnät som tar emot dig.

Valet 2010 handlar ytterst om vilket samhälle du vill ha Cattis och valet handlar om vilken människosyn politiken ska utgå ifrån för den regering som ska leda vårt land in i framtiden.

Vill du ha en politik som ökar klyftorna i samhället ( åt den som har ska varda givet och av den som inget har, ska tas också det han har) eller en politik som strävar efter ett jämlikt samhälle?




Oavsett utfallet av din röst, hoppas jag att du går och röstar. Min förhoppning är att du röstar på Socialdemokraterna (jag blir inte jätteledsen om du röstar på V eller MP).

P.S. Här kan du anmäla dig om du vill bli Rödgrön valarbetare. Eller om du vill bli valarbetare för Socialdemokraterna här.
Cattis rapporterar också kontinuerligt på sin blogg, vilka som antagit bloggutmaningen.
[UPPDATERING]
Jag ser nu att Tokmoderaten har skrivit ett inlägg (och nej Antonsson, jag somnade inte mitt i ditt långa inlägg).

8 kommentarer:

Cattis sa...

Tack!
Riktigt kul att du lade ner din själ i detta!
Jag sparar alla era bidrag & läser noga, flera gånger...
Det blir en utmaning för mej också, har jag insett!
Men det är spännande!
/Cattis

Tokmoderaten sa...

...men var det inte väldigt mycket hur usla de andra är?

Alexandra Einerstam sa...

Cattis - självklart lägger jag ner min själ, när en väljare ställer en fråga till mig. Jag hoppas dock att du inte ser det som valfläsk. Jag skrev det med hjärta. Apropå det ska jag byta bild till inlägget.
Tokmoderaten: oppositionens uppgift är att kritisera samt analysera regeringens agerande. För ett sunt politiskt liv är opposition nödvändig då den innebär ett korrektiv mot maktmissbruk. Till oppositionsrollen tillkommer även att delge egna förslag och visioner. Detta inlägg är ett skolexempel utifrån ett oppositionsperspektiv. Det står dig fritt att svara Cattis på din egen blogg. Hon uppskattar säkert ett inlägg från en tokmoderat som du.

Trevlig helg!

Alexandra Einerstam sa...

Tokmoderaten - jag ser förresten att du har svarat.

Tokmoderaten sa...

Nä, någon mer respons blir det inte. Cattis skrev ju "Jag ber er om att INTE berätta hur något av de andra partierna kommer göra livet surt för mej..." - och jag håller mig till det denna gång.

Kommer finnas andra tillfällen då jag slänger mig över er med glädje.

Trevlig helg på Er med!

Alexandra Einerstam sa...

Och jag missade tyvärr Cattis uppmaning och har bett henne om ursäkt på hennes blogg.

Cattis sa...

Tokmoderaten undrade om man kan diskvalifiseras, om man inte följer "reglerna" & mitt svar:
Hm, dikvalificeras vet jag inte, men jag håller med dej om att de som bara kan peka på andras fel, för att framstå som bättre, inte inger lika stor respekt & trovärdighet, som de som vågar STÅ FÖR vad de har att erbjuda, utan att behöva ställa det i jämförelse med andra, sämre alternativ.
Så det tar jag självklart med i min bedömning!

MEN, jag får väl ha överseende, pga ursäkten...
;)

Cattis sa...

Du blir INTE diskad, här är det JAG som är domare!
Du har ju redan bett om ursäkt & förklarat dej, dessutom skriver du mycket om vad S vill göra för förändringar, inom de områden, som rör just min situation, så det är cool.
Nog om det nu! ;)