Säg nej till Förbifart Stockholm!

Att Socialdemokraterna säger ja till Förbifart Stockholm, är inte ett plötsligt påhitt, utan en åsikt som partiet haft länge. Det är repet som, i det Trafikpolitiska programmet, säger ja till Förbifart Stockholm, säger Carin Jämtin.

Nu ska inte det här inlägget handla Stockholms arbetarekommuns repskap och vad jag anser om repet (det blir ett annat inlägg). Det här är ett ytterligare ett inlägg om Förbifart Stockholm.

Betongsossarna har den gångna veckan passionerat talat om motorvägar. Vänsterpartiet och Miljöpartiet säger nej till Förbifart Stockholm och vill satsa på kollektivtrafik, men Betongsossarna har ångat på. Jag kan inte låta bli att tänka på Jämtins företrädare i detta sammanhang - Annika Billström.

För varje val, förlorar Socialdemokraterna väljare i Stockholm. I Framtidsrapporten (s.20) diskuterar Unga S-kvinnor Rebella varför det är främst Miljöpartiet som lockar Stockholmsväljare. Det är en rapport som partitoppar och valstrateger borde läsa. Framför allt borde den läsas av Betongsossarna i Stockholm.

Ge Stockholm nya möjligheter, står det på Carin Jämtin-affischerna. Det gör vi medelst en bättre kollektivtrafik , inte med motorvägar. Jämtin vill naturligtvis också ha kollektivtrafik, men för vilka pengar?
Eva Franchell skriver i ledaren Säg nej till Förbifarten (som bör läsas i sin helhet):

Carin Jämtin tillägger att hon också vill förstärka Förbifarten med kollektivtrafik, spår eller bussar. Men var ska hon hitta de pengarna? Motorvägen kommer att kosta upp emot 50 miljarder kronor, det är dubbelt så mycket som det samlade svenska biståndet! Staten kommer bara att bidra med 5 miljarder så resten får stockholmarna betala. Det kommer inte att finnas några som helst pengar kvar i trängselkassan när motorvägen är klar.
Det är faktiskt invånarna i Stockholm som betalar trängselskatt varje gång de passerar en vägtull för att köra till jobbet och åka och handla. Stockholmarna röstade ja till trängselskatten förutsatt att pengarna i första hand skulle gå till kollektivtrafik och i andra hand till vägar.

Säg nej till Förbifart Stockholm!

Rekommenderad läsning: Eva Franchells tidigare ledare om Förbifart Stockholm: Stockholmarna får betala och Carin Jämtins bil(s)amhälle och Nisha Besaras ledare Vision förbi Stockholm

Inga kommentarer: