Första maj-märket 2010

Jag längtar efter Första maj. I år talar bland annat partiledare Mona Sahlin i Stockholm eftersom det är valår, men...

... eftersom jag samlar på knappar och pins är årets Första maj-märke något av en besvikelse. Precis som förra året, är det placeringen av rosen som stör mig. För det första ser det ut som ett band som avslutas med en rosett på huvudet. För det andra är det en korkad design eftersom placeringen av rosen gör att nålen blir vänstertung. I värsta fall hamnar den upp och ner.

De partitoppar som godkände årets märke, kan inte ha burit förra årets märke. Då hade de sagt stopp och belägg. Så för andra året i rad måste man med jämna mellanrum titta så att märket sitter rätt. Suck.

Det finns många gamla Första maj-märken på Socialdemokraternas hemsida som har snyggare design och slagkraftigare text. I skrivandet stund är märkena från 1969, 1970, 1975 och 2002 mina favoriter. Anna Lindh, från 2004, bär jag nog oftast (om vi bara ser till Första maj-märken). Dock inte lika ofta som Sahlin, som aldrig går utan det.

Om Första maj skriver även [s-buzz]

Inga kommentarer: