Folkomröstning om Förbifarten är ett genialiskt förslag

Jag är en av de Socialdemokrater som varit starkt kritiskt till Förbifart Stockholm. Att Socialdemokraterna i Stockholm, med Carin Jämtin i spetsen, tänkte köra över Miljöpartiet och Vänsterpartiet gjorde mig faktiskt fly förbannad. Ett inlägg (som jag dessvärre skrev i effekt)citerades till och med i Aftonbladet Debatt för några dagar sedan.

På Facebook har jag och Jämtin haft en diskussion om just Förbifarten. Jämtin hänvisar till Stockholms arbetarekommuns repskap, där majoriteten (de som var närvarande vid den tidpunkten) sagt ja till Förbifarten.

Därför blir jag glad när jag nu läser de Rödgrönas pressmeddelande:

Förbifart Stockholm är en fråga som delar opinionen i länet. Frågan har också varit en av de svåraste i det rödgröna samarbetet. Vi har nu enats om att låta invånarna i Stockholms län genom en folkomröstning avgöra om man vill bygga Förbifarten eller om man i stället vill satsa på ökad kapacitet i kollektivtrafiken. Att lägga makten i händerna på Stockholmarna är inte minst viktigt med tanke på bildandet av Region Stockholm. Folkomröstningen ska hållas den 23 september 2012. I omröstningen ska samtliga invånare i Stockholms län kunna ta ställning mellan två alternativ: Ett förslag om att bygga ut kollektivtrafiken med nya spår, tunnelbana och stationer det andra förslaget om att bygga en ny nord-sydlig motorvägförbindelse i Stockholms län, kallad Förbifart Stockholm. Båda alternativen har samma investeringskostnad. Båda sidor i folkomröstningen ska ges likvärdiga möjligheter att nå ut med sitt budskap. Vi föreslår att två kampanjorganisationer bildas som ges lika resurser för att kunna bedriva sin kampanj. En statlig utredning med en särskild utredare tillsätts efter valet för att ta fram en lösning som bygger på kollektivtrafik. Oavsett resultat kommer en rödgrön regering att respektera utfallet.

Om de Rödgröna vinner valet i Stockholm, får således alla stockholmare (oavsett politisk läggning), säga sitt om Förbifarten. Det är banne mig demokrati. Om majoriteten av Stockholmarna röstar ja till Förbifarten, respekterar jag utfallet (jag kommer dock att jobba i den kampanjorganisation som säger JA till kollektivtrafi och hoppas att vår organisation kan bilda opinion för vår linje).

Men... kritiken lät dock inte vänta på sig. Högern kraxade om Carin Jämtins "svek" och Miljöpartiets alternativt Vänsterpartiets "stora seger". Ja, i och med detta förslag slängde de Rödgröna ut ett köttben till högern, som inte tvekade att slita det i stycken, utan att för ett ögonblick stanna upp och tänka efter - att det där med att individen själv får bestämma, är ju något vi gillar.

Jag ser detta inte som ett svek. Jag ser det som att Jämtin har lyssnat på medlemmar, på Vänsterpartister och på Miljöpartister och gör det enda rätta i det här läget – föreslår en folkomröstning. Jag är stolt över den väg som Jämtin valde i denna fråga. Jag är stolt över att ha ett oppositionsborgarråd som visar mod. Tro inte att hon var omedveten om den kritik, från högerhåll, som väntade i och med det som skedde idag.

Den Moderatstyrda majoriteten i Stadshuset borde verkligen inte underskatta Carin Jämtin (och i förlängningen oppositionen).

Tidigare inlägg om Förbifarten: Cykelstaden Stockholm?, Säg nej till Förbifart Stockholm!, Jag vill inte ha Förbifart Stockholm! Jag vill ha mer kollektivtrafik, Jag vill inte ha Förbifart Stockholm! Jag vill ha mer kollektivtrafik (Del II)
Gammelmedia Aftonbladet Ekot ABC Ekot2 DN DN2 DN3 DN4 DN5 Expressen Expressen2
Andra som bloggat om detta är bland annat Joakim Sjögren Kristian Krassman Martin Moberg Yvonne Ruwaida Emil Broberg Mikael Jämtsved Robert Noord Veronica Palm, Christian Valtersson Anders Wallner

Inga kommentarer: