Bloggare för Mona Sahlin

Att högern vill att valet 2010 ska handla om person och inte politik, blir tydligare för varje dag som går. 80 procent av dagspressen är borgerlig i Sverige och främsta målet för denna dagspress är just nu att få regeringen Reinfeldt omvald. Hur går de då tillväga? Det tydligaste exemplet är den, som av vissa, kallas Mosa Mona-kampanjen.

Förra året skrev jag en debattartikel på SVT Opinion. Jag skrev bland annat:

När jag läser artiklar med rubriker så som "Panik i partiet" och "Förtroenderas för Mona Sahlin", undrar jag om dessa journalister ägnar sig åt kritisk granskning? För visst ska Mona Sahlin, i sin egenskap av oppositionsledare, granskas, men jag saknar granskning och kritik av den Moderatstyrda regeringen. Det är en ensidig mediabevakning som inte gynnar samhället.

Som Socialdemokrat anser jag att Aftonbladet inte ska medverka i fälttåget mot Sahlin, men i lördags möttes jag återigen av stora svarta rubriker på Aftonbladets framsida. Sahlin – en sjunkbomb, skrev Lena Mellin.

Ett tag jobbade Lotta Gröning (som verkar vara sjukligt fixerad vid Sahlin och har skrivit en bok om henne) och Lena Mellin samtidigt på Aftonbladet. Gröning bytte sedermera kvällsblaska till Expressen. När Gröning försvann till Expressen, trodde jag, i min enfald, att klappjakten mot Sahlin skulle avta på AB, men ack vad jag bedrog mig. Mellin har tagit över stafettpinnen från Gröning.

För de personer som läser gammelmedia (och som inte är partipolitiskt aktiva i SAP), är det lätt att tro att det är illa ställt med Sahlin och med Socialdemokraterna. Ibland skrivs det till och med att vi inte har någon politik.

Gammelmedia skriver gärna, i positiv anda, om utspel som den Moderatstyrda regeringen gör. När de Rödgröna gick ut och berättade vad de vilja med pensionärerna, kallades det valfläsk. En vecka senare gjorde den Moderatstyrda regeringen ett utspel som också hade att göra med pensionärerna, men då var det minsann inte valfläsk.

Jag börjar bli innerligt trött på denna hetsjakt. Senast i morse frågade en jobbkollega mig om vi ska byta ut Sahlin, han hade nämligen läst i helgens tidning att hon hade svagt stöd. Jag vill tala om Socialdemokraternas politik och inte högermedias trista politiska samsyn och strategi.

S-bloggaren, Eva Rundqvist, drog förra året igång en motkampanj – Bloggare för Mona. Det kanske är dags att väcka den till liv igen?

Medan borgerlig media tillsammans med Aftonbladet gör sitt bästa för att få valet 2010 att handla om person och inte politik, rekommenderar jag Per Ghartons artikel
Monahatet gör Sahlin till Sveriges hittills bästa statsminister.


Läs gärna Johan Westerholms blogginlägg Föregångslandet Sverige
Tidigare inlägg: Önskas: en valrörelse som handlar om politik och inte person Oppositionsgarderoben är trång och tråkig. Kom ut!

Inga kommentarer: