Mer kritik mot Migrationsverkets hbt-kurs

I samband med att SR/Ekot rapporterade att Migrationsverket ska lära sig hbt-frågor skrev jag ett kritiskt inlägg om Migrationsverkets förhållningssätt till hbt-personer. Jag skrev bland annat:
-
Om hbt-utbildningen, som startar imorgon, innebär att Migrationsverket slutar utvisa hbt-personer till länder som kriminaliserar samkönade sexuella relationer (eller där det sker en systematiskt förföljelse av hbt-personer), är det inte en dag för tidigt. Jag vill dock inte se Migrationsverket sjösätta ytterligare ett hbt-projekt, utan att någon egentligen förändring av hanteringen av asylsökande hbt-personer sker.
-
I tidningen Arbetaren läser jag att även RFSL är kritiska gentemot Migrationsverkets hbt-kurs:
- Visserligen är väl det väl bättre än ingenting, men att det är frivilligt betyder väl att de som bäst skulle behöva utbildningen inte kommer att gå. Migrationsverket är fortfarande alldeles för dåliga på de här frågorna, det märker jag dagligen när jag läser beslut där människor fått avslag på sin asylansökan och skickats hem, säger Stig-Åke Petersson, som är flyktinghandläggare på RFSL i Stockholm, till Arbetaren Zenit.
-

Inga kommentarer: