Kvinnotjusaren Fredrik Reinfeldt (Del III)

I mitt inlägg Gör jämställdhet till en valfråga!, skrev jag bland annat om Moderaterna och jämställdheten. Jag länkade vidare till en rad inlägg jag har skrivit på temat jämställdhet. Mandatperioden börjar lida mot sitt slut och nu sprutar plötsligt Moderaterna ut jämställdhetsbeslut. Är det trovärdigt? Nej, inte för fem öre.

Nu läser jag i Expressen att det är dags igen. Dags för ett jämställdhetsutspel av "kvinnotjusaren" Fredrik Reinfeldt. Expressen skriver:

I ett internt dokument i regeringskansliet finns Moderaternas valbomb - den hemliga planen för att stjäla kvinnliga väljare från de rödgröna: En stor trygghets- och kvinnoreform. I dag - exakt sex månader före valet - avslöjar statsminister Fredrik Reinfeldt valrörelsens storsatsning i en intervju för Expressen: - Det vi ska göra kan absolut göra mig till kvinnornas Fredrik.

Den "hemliga" planen, verkar vilja anspela på kvinnors rädsla. "Röstar ni inte på oss så blir ni våldtagna, rånade och misshandlade". Det är helt i linje med Stockholmsmoderaternas kampanj i tunnelbanan, som Kulturbloggen skrev om igår. Är det utdelning av överfallslarm till alla kvinnor som Reinfeldt & Co. ska ägna sig åt? Moderatkvinnorna brukar ju ägna sig åt dylikt.

Mona Sahlin sågar med rätta Reinfeldts utspel. Det går inte att vinna val på rädsla. Sahlin säger till Expressen:

Moderaterna låtsas som att politik handlar om att stjäla ord och uttryck, och häftiga loggor. Men kvinnornas reaktion visar att politik handlar om vad man drömmer om att politik ska hjälpa till med. Det är det som gör att kvinnorna röstar rödgrönt just nu.

Jag håller också med min partikamrat Peter Högberg när han skriver på sin blogg:

Men käre statsminister Fredrik Reinfeldt måste du inte hålla med att det blir lite krystat. Efter att under nästan en hel mandatperiod gjort allt för att skjuta kvinnor i sank lagt förslag som klart har haft en negativ påverkan på jämställdheten att då komma rusande och tro att kvinnorna glömt. Nä det är nog dags att gå hem på kammaren och tänka om och tänka rätt från början. Ps Du kan ta med loggan för det blev inte bra det heller...

Bild: Expressen

Inga kommentarer: