Kort om arbetsmiljö och en bevakningsorder

Jag jobbar halvtid som vakt på ett objekt. Ett lugnt objekt bör tilläggas. På objektet får vi inte nyttja internet. Vi har tillgång till DN, Aftonbladet, Expressen, SVT och SR, men that's it. Endast ett ställe är undantaget regeln och där sitter jag på måndagarna. Vi får heller inte ta med oss egen dator eller bärbart modem (det kom en bevakningsorder om det för några månader sedan). När jag frågade platschefen varför vi inte får ta med oss egen dator, fick jag inget tillfredsställande svar. När jag frågade om vi fick läsa böcker och tidningar, svarade han "egentligen inte". Någon bevakningsorder om mobiltelefoner har jag (än så länge) inte sett.
-
Nu menar jag inte att tillgång till internet är en arbetstagares rättighet, men om vi ser det till ett arbetsmiljöperspektiv? Betänk att sitta och titta in i en vägg största delen av ett tolvtimmarspass. Det kanske kommer en enstaka besökare, telefonen kanske ringer några dagar under dessa 12 timmar, men annars händer det nada, niente, nichts.
-
Att sitta eller stå och titta in i en vägg i 10 eller 12 kräver en viss mentalitet. Det får mig att att tänka på ABAB-vakterna som jobbade natt vid ambassaderna. De hade en speciell mentalitet. Få av dessa skulle klara av det vaktjobb som mer och mer har utvecklats från ett säkerhetsarbete till ett servicearbete. Här gäller det att vara service-minded, social, datakunnig, flexibel, men fortfarande stå ut med långa stunder av tristess.
-
Det här med att utvecklas inom arbetet, bla bla bla... ja, ni vet. Tänk vad lätt det vore om företaget hade distansutbildning via nätet. Men nej, nu ska jag jobba två tiotimmarspass. Jag kan glädja mig åt att dessa dagar utan internet läser jag många böcker. Böcker jag förmodligen inte skulle hinna läsa annars. Nu väntar jag bara på en ny bevakningsorder, där det står att vi inte får läsa tidningar och böcker.

Inga kommentarer: