Mitt bidrag till Socialdemokraternas samtalskampanj

Val 2010. Igår var det avstamp för Socialdemokraternas samtalskampanj på Södertörns högskola. Jag var inte där. Jag skulle nämligen jobba, men blev istället magsjuk (och jag misstänker starkt att det var min fru som smittade mig). Även idag stannar jag hemma från jobbet eftersom jag inte vill smitta mina kollegor.
-
Johan Westerholm var dock på plats och har skrivit två inlägg: Valet är ditt, samma medicin eller förändring och Per Gudmundssons analys av socialdemokraternas valkickoff. Peter Andersson skriver att en rödgrön opinionsledning är en bra grund för samtalskampanj.
-
Mitt bidrag till samtalskampanjen - vad blir ditt?, undrar [s-buzz]. Socialdemokraterna efterlyser nu valarbetare och jag kommer självklart vara en av dem. I ett tidigare inlägg undrade jag om flygbladsutdelning premierades framför nätaktivism. I den valstrategi som partiet offentliggjort tidigare, står att de prioriterade metoderna för väljarkontakt är dörrknackning, telefonsamtal och arbetsplatser. I den kampanj som Socialdemokraterna nu drar igång, uppmanas vi att ringa, blogga, knacka dörr, twittra och samtala. Äntligen! Nu innefattas även nätaktivism.
-
I denna valrörelse kommer jag nämligen inte att fokusera på dörrknackning, telemarketing och traditionellt valstugearbete (även om jag ägnat mig åt det i tidigare valrörelser). Jag gillar själv inte när nasare knackar på min dörr eller när en säljare ringer mig. Några enstaka torgmöten kommer jag delta i. Jag kommer att cykla omkring i söderförorterna och sätta upp affischer och dela ut tapplappar (jag kommer även att "tappa" dessa lappar på strategiska platser). Jag kommer att twittra, blogga, delta i debatter och skriva artiklar.
-
När jag skriver att jag inte kommer att ägna mig åt traditionellt valstugearbete, är det en sanning med modifikation. Jag vill inte stå i en röd friggebod, men jag hoppas att HBT-Socialdemokrater i Stockholm kan genomföra Love Boat även denna valrörelse. Under EP-valet hyrde nämligen HBT-sossarna LO-distriktets husbåt M/S Lovisa och hade olika aktiviteter på denna båt under temat Love Boat. Medelst denna båt genomförde HBT-sossarna en kajplatsturné för att träffa väljare. På detta sätt genomförde vi en annorlunda och en queer variant av torgmöten, där valstugan bytts ut till en husbåt.
-
Som HBT-sosse kommer även Stockholm Pride vara viktigt. Jag kommer att ägna mig åt en veckas intensivt valarbete under priden, där vårt tält är vår valstuga. Ett annat evenemang, där vi kommer att visa vår styrka är naturligtvis Första maj.
-
Jag är även medlem i Rebella och ingår i arbetsgruppen för valrörelsearbete. Rebellorna har många intressanta förslag för valarbetet inom föreningen. Vi har diskuterat om våra valstugor istället ska vara cyklar (med cykelvagnar) och valbyråer. Det var Feministiskt initiativ som, istället för valstuga, ställde ut en (val)byrå med material, knappar, godis et cetera under EP-valrörelsen. En mycket bra idé, eftersom en byrå är lättare att flytta, än en valstuga.
-
Sedan hoppas jag att vi, i denna valrörelse, kommer att ha många gemensamma aktiviteter med Miljöpartiet och Vänsterpartiet. Vi går ju nämligen till val för att bilda en rödgrön regering.
-
Tidigare inlägg (ett axplock): (S) krossar (M) i nätaktivism, Är den klassiska valstugan föråldrad? , Framtidens valstuga - en kaffebuss?, Framtidens valstuga, "Fortsätter utvecklingen finns inte det här partiet om tio-femton år", NetRoots - En progressiv bloggrörelse på nätet
-

Läs även Johan Westerholm, Martin Moberg, Kristian Krassman, Viktor Tullgren, Peter Högberg, Ulrika Falk, Stefan Wikén och Anna Vikström och hur de vill bidraga till samtalskampanjen... Ja, läs Eva Franchells ledare i Aftonbladet och Brunchrapporten rapporterar också.

Inga kommentarer: