Ingen pudel, ingen halv pudel, ingen pudelvalp

Aftonbladet: Den svåra konsten att ”göra en pudel”. Debattskolan del 8 – om misstag
”Pudel” är det nya ordet för det urgamla sättet att be om ursäkt när man gjort bort sig eller haft fel offentligt. Det låter lätt men är i själva verket en svår konst.

Spontant vill man skylla ifrån sig. ”Jag visste ju inte vad Phuket var.” ”Det är minsann inte bara jag som missbrukar mitt kontokort.” ”Jag förstod inte att det var en porrklubb taxin åkte till.” ”Det berodde på min inkompetenta chef.” ”Jag fick fel siffror från mina inkompetenta underordnade.”Men vad man talar om på det sättet är att man helt saknar kontroll och just därför kommer att göra samma grej igen.Vad läsarna, tittarna, väljarna, kunderna, hustrun, polisen eller domstolen vill höra är i stället:


1. Jag har gjort fel och erkänner att det var mitt fel.
2. Jag är fruktansvärt ledsen och ber alla om ursäkt.
3. Jag ska göra något konkret för att rätta till saken!”

Jag har slarvat. Jag skäms. (I antiken klädde man sig bokstavligen i säck och aska. Numera räcker det med svart klänning eller mörk slips.) Nu ska jag anställa någon som kollar. (Eller gå terapi.) Jag har fått mig en läxa. Men om andra ser det och slipper göra samma misstag, så har det hela kanske också haft något gott med sig!”
-
Erik Laakso gör mig uppmärksam på att vår partikamrat Ola Möller kallat Fredrick Federley för fröken Federley i ett blogginlägg. Lättare att kalla mig sexist än att försvara en partikamrat, beklagar sig Möller, men i ett senare blogginlägg gör han en pudel. Eller gör han? Inte enligt mig och därför har jag ovan saxat från Aftonbladets debattskola, så att Möller kanske lär sig att göra en riktig pudel.
-
Genom att skriva "fröken" före Federley kränker och nedvärderar Möller Federley. Möller ägnar sig åt smutskastning och härskartekniker. Det skulle inte falla mig in att rubricera detta inlägg med till exempel "Smygbögen Ola Möller i blåsväder".
-
Fredrick Federley skriver på sin blogg:
-
Samtidigt har vi en sosse som tycker Fröken Federley känns bra att skriva. Ja men gör då det. Du är så välkommen. Du kan skriva druga, stureplanscenter, stjärtgosse, politikens badboy, den unge, den kotroversielle eller vad som passa dig. Det är helt upp till dig. SSU har lite bilder på mig med Hitlerlook. Du kan återvinna dem.
-
Jag blir så arg och ledsen när en partikamrat gör så här! Även om Möller inte har gett sig på mig, utan Federley, tar jag åt mig. Möllers angrepp mot Federley (och i förlängningen hbt-personer) är respektlöst, smaklöst och homofobiskt. Möller är därför välkommen att besöka HBT-socialdemokrater för att få sig en redig uppläxning och en kurs i hbt-kunskap.
-
UNT

3 kommentarer:

Tingeling sa...

Jag läste om det där i går och försökte kommentera på hans blogg. Tyvärr, av någon outgrundlig anledning, funkade det inte härifrån jobbdatorn.

Men jag kan bara instämma, man blir så himla ledsen när en sosse uttrycker sig så där. Så jag kan bara rekommendera Ola Möller att tacksamt ta emot Alexandras erbjudande.

Anonym sa...

Angående pudeln. Tjejer att kalla en transperson (MtF) för flickan/fröken/kvinnan/kärringen etc. är i det vardagliga språkbruket nedvärderande eftersom normen är mannen och det onormala är kvinnan. Se bara hur kvinnor klär sig och beter sig för att nå acceptans i affärslivet.

Eftersom normen är mannen kan du inte vara kvinna, intelligent, feminin, kvinnlig osv. för då är du onormal/avvikande och kan inte vara chef. För vem vill ha en avvikande/onormal person som ger dig order? Enligt normen är du kvinnlig osv. är du dum/mindre vetande.

Med detta vill jag säga att det är kanske NI som behöver lite HBT-kunskaper. SOm transgender (MtF) att nån använder härskar taktik och kallar mig feminin osv. stärker bara mig som T-kvinna vilket förmodliggen inte en heterosexuell man förstår utan gör det för att nedvärdera mig. Men att du Alexandra inte vet det chockar mig.

kramiz
Michelle Appelgate
Stolt kjoltyg/kvinna/flicka/kärring, etc.

Alexandra Einerstam sa...

Michelle - jag har messat dig på FB. Jag tror att du har missuppfattat mitt inlägg.