Hockey-bockey, längdskidor, fotboll, basket, windsurfing, innebandy, simning, styrketräning...

Sportnörd. I mellanstadiet ville min lärare att jag skulle söka till skidgymnasiet. Jag älskade nämligen att åka längdskidor. På vintern spelade jag även i ett hockey-bockeylag. Jag har ägnat mig åt det mesta. Jag har windsurfat, styrketränat, spelat fotboll, spelat innebandy, spelat basket... På teve såg jag backhoppningen i Garmisch-Partenkirchen, jag följde OS- och VM-sändningarna, fotboll, tennis, slalom... Till slut fick jag en överdos. Nu tränar jag inte alls. Sportbilagan är det första som hamnar i återvinningen. De två sportgrenar jag ser på teve är damernas skidskytte och Lag Norberg i curling.
-
Saknar jag sportnörden Alexandra? Ja, ibland. När jag gick på gymnasiet, blev jag uttagen till damlaget i basket (i min hemstad bör kanske tilläggas). Jag var hyfsat bra, om jag får säga det själv. När jag styrketränade, så gjorde jag det med besked. Jag var vältränad och hade till och med rutor på magen. Det var då. Nu orkar jag knappt cykla. Viktökning och dåligt flås är ett faktum.
-
När jag bodde i Högdalen, bodde jag granne med simhallen. Jag kan räkna på mina tio fingrar de gånger jag besökte simhallen. På många av de arbeten jag har haft, så har det funnits gym. Tror ni jag var en frekvent besökare där? Jag skyller på att jag är för trött, att jag inte har tid, att det är trist och tråkigt. Jag föredrar gräddstinna gratänger, ett gott vin och en bra bok nu för tiden. Jag kan stå i timmar i köket och ägna mig åt mina mat- och bakprojekt. Jag kan halvligga i soffan och se tre filmer på raken.
-
Samtidigt avundas jag de i min bekantskapskrets som tränar, motionerar eller fortfarande brinner för en sport. Oppositionsborgarrådet Carin Jämtin tränar sex- och sjuåringar i basket. Hon har inte gjort en mediagrej av sitt engagemang och det gillar jag. Jämtin gör det för att hon älskar basket. Jimmy Larsson Hagberg är (var?) hennes hjälptränare. Jämtin frågade mig förra året om jag också ville bli hjälptränare. Jag avböjde. Det är 17 år sedan jag spelade basket. Johan Westerholm tränar karate. Han ska vara med i veteran-VM nu i vår. Mona Sahlin tar sig tid att träna. Alla i min bekantskapskrets tränar, utom jag.
-
För två veckor sedan flyttade jag till Farsta. Bland alla flyttkartonger hittade jag min basketboll. Det kanske är dags nu? Dags att investera i ett årskort på Farsta sim- och idrottshall?
-
[Under strecket]
Det som föranledde detta inlägg är en artikel i dagens Stockholm City som handlar om Stockholm Snipers. Stockholm Snipers är en idrottsförening där alla oavsett kön, sexuell läggning, etniskt ursprung och ålder kan deltaga. Föreningen är speciell genom att den främst vänder sig till homo- och bisexuella samt transpersoner, samtidigt som flera heterosexuella väljer att idrotta i föreningen.

Inga kommentarer: