2 x våldtäkt

På morgonkvisten har jag ägnat mig åt våldtäkt. Jag har läst ut Katrine Kielos bok Våldtäkt och romantik och sett Uppdrag Gransknings reportage Mörkrets hjärta på SVT Play.
-
Mörkrets hjärta handlar främst om FN:s fredsarbetare i Kongo-Kinshasa. Fredsarbetare som utnyttjar de kvinnor, som de är där för att skydda. Den handlar även i viss mån om något som kanske är mer känt för allmänheten - våldtäkt som vapen (som jag har skrivit om tidigare. Se nedan). Förkastligt, vidrigt, äckligt, oförståeligt och sanktionerat.
-
Det har tagit tid att läsa Kielos bok. Det beror inte på tidsbrist, men jag berörs på ett personligt plan av den. Jag har själv blivit utsatt för våldtäkt i mycket unga år. Därför har vissa partier i boken varit svåra. Jag tror dock inte att det bara är de våldtagna som reagerar starkt på boken Våldtäkt och romantik. Recensioner av boken, visar att den berör.
-
Vi måste prata om våldtäkt för vad det är, och vad det gör. Mot kvinnor. Med kvinnor, idag, säger Kielos i de intervjuer som följde på boken. Samhällsdebatten är inte tyst vad beträffar våldtäkt, men Kielos vill att vi ska tala om våldtäkt på ett annat sätt - hennes sätt. En fråga jag ställer mig under läsandets gång är: varför använder hon ett fiktivt "jag" när hon skriver om våldtäkt?
-
Ann Heberlein skriver i sin recension i Sydsvenskan:
-
Katrine Kielos har inte blivit våldtagen, men hon vill väldigt gärna göra sig till språkrör för oss som är våldtagna. Hon vill gärna berätta om de insikter vi alla fall borde ha – det där om att vara bra på att bli våldtagna. Kielos behöver nämligen oss och våra våldtäkter, men hon har inte bemödat sig om att intervjua några våldtagna kvinnor (måhända på grund av risken för att våra berättelser inte illustrerar hennes teori lika galant).
-
Jag anser inte att man måste ha blivit våldtagen för att skriva om våldtäkt, men jag håller med Heberlein i hennes kritik. Kielos inlägg behövs dock i debatten. Jag rekommenderar att ni läser Våldtäkt och Romantik (som nu finns att köpa i pocket). Jag vill även uppmana er att se Mörkrets hjärta.
-
Relaterat: Johan Westerholm skriver om när tilliten till män raseras
Bild: Peter Paul Rubens - Rape of the Daughters of Leucippus

Inga kommentarer: