(S)torstad?

För varje val i Stockholm blir Socialdemokraterna mindre. Det kommer inte dröja länge innan Miljöpartiet är större än såväl Sossarna som Moderaterna. I framtidsrapporten (s.20) diskuterar Unga S-kvinnor Rebella varför MP lockar Stockholmsväljare. Jag hoppas att Rebellas rapport läses av många på partihögkvarteret. De förslag, som Rebella kommer med, kan i mångt och mycket vända den nedåtgående trenden för S.
-
Ovanstående skrev jag i inlägget Stockholm, We've Got a Problem och återigen visar en undersökning, baserad på blott och bart 600 Stockholmare, att MP har medvind och Socialdemokraterna har motvind. Jag kan dock hålla med Scaber Nestor som i ett inlägg bland annat skriver:
-
För det första, 600 deltagare? Det borde, i en stad av Stockholms storlek, vara minst 1000 tillfrågade för att resultatet ska ha någon som helst bäring, i bästa fall kan man se tendenser när det handlar om ett så litet antal. För det andra, vilken jävla fråga. Hur kan man formulera en sådan fråga och fortfarande känna yrkesstolthet som statistiker? Jo självklart är det uppdragsgivaren som hjälper till.
-
Även om vi bortser från denna undersökning måste jag medge att jag är orolig för Stockholmarnas sviktande stöd för Socialdemokraterna. Under Jobbkongressen släpptes rapporten (S)torstäder. En viktig rapport, som visar att Socialdemokraternas väljarstöd i storstäderna har försvagats i båda ändarna av den socioekonomiska skalan. Därför räcker förmodligen inte ett mobiliseringsval, som jag skrev i ett tidigare inlägg.
-
Hälften av Sveriges befolkning lever i de tre storstadsområdena. Därmed är Stockholm, Göteborg och Malmö strategiskt viktiga. Det sviktande väljarstödet för S i Stockholm måste brytas. Men hur?
-
För ett tag sedan släppte Socialdemokraterna sin valstrategi (via Expressen). Låt mig citera min partikamrat Fredrik Jansson:
-
Förmodligen har socialdemokratiska valstrategier sett ut på ungefär samma sätt sedan åtminstone mitten av sjuttiotalet. Och ska man vara krass hade 68:an lika gärna kunnat skicka ut ett pressmeddelande och talat om att partiet ställer upp i nästa års val. För att valstrategin ska ha ett reellt värde måste den dock fyllas med något mer handfast.
-
Vi Socialdemokrater måste vinna Stockholm. Inte för makten, utan för människorna som lever och verkar i staden. Därför hoppas jag att valstrategerna läser Rebellas framtidsrapport och rapporten (S)torstäder. Dörrknackning i all ära, men det räcker inte.
-
Tidigare inlägg:
Miljöpartiets dragningskraft, La onda verde*, "Fortsätter utvecklingen finns inte det här partiet om tio-femton år", En väckarklocka?, Personval fullt ut?, Partipolitisk terapi, Valrörelse

Inga kommentarer: