Stockholm, We've Got a Problem

För varje val i Stockholm blir Socialdemokraterna mindre. Det kommer inte dröja länge innan Miljöpartiet är större än såväl Sossarna som Moderaterna. I framtidsrapporten (s.20) diskuterar Unga S-kvinnor Rebella varför MP lockar Stockholmsväljare. Jag hoppas att Rebellas rapport läses av många på partihögkvarteret. De förslag, som Rebella kommer med, kan i mångt och mycket vända den nedåtgående trenden för S.
-
För Sossarna i Stockholm är det en prestigeförlust (ja, mer än så) om MP blir/är större. Därför kommer Socialdemokraterna i Stockholm även fortsättningsvis lägga allt krut på innerstadsväljarna. Det som kommer att vara avgörande är vilket krut som används.
-
Jag anser att vi ska glädjas åt MP:s valframgångar i Stockholm och tacka vår lyckliga stjärna att MP är vår samarbetspartner. Det kanske inte ens är innerstaden som vi Sossar ska lägga vårt krut på?
-
Kan valstugor i innerstaden verkligen få Stockholmarna att rösta på S? Jag tror inte det, i varje fall inte om valstugan är en röd, liten friggebo. Då ser jag hellre att vi satsar på denna valstuga. Sedan vet vi alla att det egentligen inte handlar om valstugor - det handlar till syvende och sist om Socialdemokraternas politik. Naturligtvis vill även jag, som Sosse, att mitt parti är det största och bästa i Stockholm... men...
-
Inför 2010 års val, önskar jag hellre se ett mobiliseringsval från Stockholmsossarnas sida. Låt vara att MP vinner innerstadens väljare (och blir större än S i själva innerstaden), men vi har förorterna och vi har våra kärnväljare. Låt oss mobilisera!
-

2 kommentarer:

Dina sa...

Du har helt rätt. Ett mobiliseringsval. Jag bara undrar hur det ska gå till. Vad kan vi göra för att våra väljare ska gå och rösta?

Alexandra Einerstam sa...

Läs Rebellas framtidsrapport och utgå från hjärtat Diana - så vet du vad som gäller!