[Recension] Maria Sandel - Droppar i folkhavet

Murbruk förlag har valt att återutge Droppar i folkhavet av Maria Sandel, en av Sveriges första arbetarförfattare. Boken gavs ut första gången 1924. Vi får följa Gerda Spant, en ung fabriksarbeterska, genom strapatser och umbäranden vanliga för henne och hennes klass-systrar i den industrialiserade storstaden runt sekelskiftet 1900. Hon träffar sin stora kärlek och bygger upp förhoppningar om deras framtida liv, men blir grymt sviken av honom. Utblottad och med stora skulder, men fast besluten att hon skall klara sig, hittar hon till slut en fristad hos änkan Hägg och hennes vuxne son, den lungsjuke Ansgar.
-
Att Sandel var aktiv i kvinnorörelsen märks tydligt, och hennes idealsamhälle är snarast ett där männen inte har någon plats. De få män som förekommer i historien är usla patrask och suputer som utnyttjar kvinnor och deras kroppar. Dock verkar inte Sandel helt ha gett upp hoppet om männen. Fru Häggs slarver till son är visserligen alldeles för begiven på spriten och dricker upp sina surt förvärvade slantar nere på puben, men han är oerhört charmig och tar sig faktiskt i kragen efter mycket om och men. Ansgar är dock ett undantag i denna värld som för övrigt befolkas endast av kvinnor. Fru Hägg uttalar vid ett tillfälle en förhoppning till vetenskapen om att i framtiden hitta ett sätt som gör karlarna överflödiga (något som nu på 2000-talet faktiskt är möjligt).
-
Maria Sandel var inte bara en av de första författarna i Sverige med att skildra arbetarklassen från ett inifrånperspektiv, Droppar i folkhavet innehåller även den troligtvis första uttalat lesbisk-erotiska kärleksskildringen i svensk litteratur. Eva Heggestad skriver i efterordet till boken att förutom detta så fäster skildringen uppmärksamheten på ett alternativ som kan te sig följdriktigt för de kvinnor som valt att leva med varandra istället för männen. Det är dock två socialt icke-accepterade kvinnor som har ett förhållande, de är prostituerade. Heggestad menar att Sandel här placerar den lesbiska kärleken i majoritetskulturens marginaler, vilket inbjuder till en queerteoretisk läsning. Läsaren får en påminnelse om att det finns en annan ordning än den som heteronormativiteten förespråkar. Det främsta skälet till att Gerda uppmanas till att leva i celibat av Fru Hägg och andra kvinnor i omgivningen är nämligen att hon skall undvika oönskade graviditeter, något som dock är en konsekvens endast av den heterosexuella kärleken.
-
Jag vill verkligen rekommendera boken, som fackligt och politiskt engagerad är det alltid intressant att läsa dessa böcker som skildrar vår tidiga kamp. Man förvånas även över hur tidlösa de ändå är. Många av de problem som tas upp är aktuella även idag. Jag kommer definitivt att rekommendera boken på de medlemsutbildningar jag ska hålla i framtiden.
-
Andra som skrivit om Maria Sandel och Droppar i folkhavet är Enn Kokk och bloggen Ett hem utan böcker är som en kropp utan själ.

ÅSA EINERSTAM