"Jag har jobbat på McDonald's"

Jag har jobbat på McDonald's och bott i femte hand inne i stan, säger Thomas Bodström i en intervju i Metro (s. 14). Ibrahim Bylan har sagt att hans karriär började vid stekbordet på McDonalds. Wanja Lundby Wedin ser sig fortfarande som undersköterska. Jag har hört heltidspolitiker framhålla att de minsann är barnskötare, butiksbiträde, brevbärare eller tidningsbud, trots att det är många år sedan de arbetade inom dessa yrken. Vid en blick på valsedlarna möts vi av en mängd yrkestitlar efter namnet på kandidaten, fast egentligen arbetar de inom arbetarrörelsen som fackligt förtroendevalda, sakkunniga, ombudsmän et cetera.
-
Att lyfta fram att "jag minsann är en vanlig Svensson" medelst ett LO-yrke, är något som premieras inom SAP. Nu är inte SAP ensamma om detta fenomen. Fredrik Reinfeldt säger att han är en förortsgrabb och om jag inte missminner mig har statsminister Reinfeldt även sagt i en intervju att han har jobbat som vakt.
-
Nej, Bodström, Baylan, Reinfeldt och ni andra fullblodspolitiker, ni är inga vanliga LO-medlemmar. Ni går inte upp 04:49, lägger matlådan i ryggsäcken och sätter er på tunnelbanan 05:30 för att åka till ett "vanligt" jobb och arbeta i 8-14 timmar. Vid sidan om sitt heltidsjobb, har få LO-medlemmar ork att sitta i styrelser eller skriva deckare.
-
När de kroppsarbetande LO-medlemmarna ska gå i pension, kan de inte, i motsats till facktopparna, gå i pension vid 60 års ålder och de får inte bibehålla 80 procent av lönen när de pensioneras. Om en LO-medlem får sparken, är det a-kassa eller socialen som gäller. Om Reinfeldt och de andra politiskt, tillsatta tjänstemännen på Rosenbad får "sparken" nästa år - kan de i lugn och ro söka jobb i ett helt år, eftersom de får behålla sin lön i ett år.
-
Nästa gång någon heltidspolitiker kommer dragandes med att han/hon minsann har jobbat som (eller ännu värre "är") butiksbiträde eller busschaufför, fastän det egentligen var ett sommarjobb eller ett extraknäck, kommer jag att skrika BULLSHIT! Inser de inte att det sticker "vanligt folk" i ögonen, om de säger att de är undersköterska eller förortsgrabb?
-
Min partikamrat, Hannah Bergstedt håller inte med mig. Läs hennes inlägg Jag skäms för att vara politiker.

1 kommentar:

Hannah sa...

Jag håller ju inte riktigt med. När jag börjar kalla mig enbart för politiker hoppas jag att mina goda vänner ska klubba mig i skallen. Jag framhåller gärna att jag städat hotellrum, varit arbetlös osv.

Du får läsa mitt blogginlägg Alexandra så förstår du bättre hur jag resonerar. Det blev en för lång kommentar och som en händelse råkade jag prata med Madeleine om just detta igår.

Mvh Hannah