It's just another manic Monday

Det är Klamydiamåndag idag, upplyser min fru mig om. Det måste vi fira! Gör det med ett kostnadsfri drop-in test för klamydia.

Vid tunnelbanan får jag ett flygblad i handen och mannen som delar ut flygbladet, upplyser mig om att imorgon öppnar riksdagen och på Sergels torg äger en massdemonstration rum. Avsändare Septemberalliansen.

Rubriksättaren i Stockholm City kan å ena sidan inte motstå en fyraordig allitteration - Sprickan som skakar S. Tidningen (s. 4) konstaterar att det finns en spricka mellan stad och län inom Socialdemokraterna i Stockholm. Jag vet inte om denna "spricka" får Socialdemokraterna att "skaka", men allitterationen är effektfull.

Å andra sidan har konkurrenten Metro också en effektfull illustration till artikeln Ett år till valet - så röstade vi senast (klicka på bilden så blir den större):

Ett år kvar till valet och regeringens höstbudget är en valbudget. Denna gång höjs studiestödet med 350 kronor i månaden och fribeloppet höjs. Jag håller med Kristina Persdotter, utredare på TCO, när hon skriver:

Och studiebidragshöjningen är minst sagt modest. När studiebidraget först sänks och sedan höjs igen med regeringens förslag så kommer studiebidraget ha ökat med 15,50 kr i månaden. För det kan man få nästan tre dagars radio- och tv-avgift eller någon annan nödvändig utgift som dagens studiemedel inte räcker till.

Tidigare har vi sett regeringen presentera en satsning på tio miljarder kronor extra till kommuner och landsting nästa år. Pengar som blott och bart utbetalas 2010. Varför bara detta år? Moderaterna har sänkt skatterna med 85 miljarder och tänker även fortsätta sänka dem, med lånade pengar. Lockar dessa skattesänkningar storstadsborna?

I ett tidigare inlägg kritiserade jag Thomas Bodström. Inte så mycket för hans nya styrelseuppdrag, utan för att jag håller det för troligt att hans förtroendeuppdrag, som riksdagsledamot, blir lidande. Mona Sahlin håller med mig och säger till Expressen:

Jag skall ta Thomas i örat, men av den anledningen att han måste fråga sig om han har tid med både riksdagsarbetet och styrelsearbetet och allt annat.

It's just another manic Monday...

DN, SvD, Johan Sjölander Erik Laakso

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är ju inte klokt hur kartan ser ut!!! Jag är i chock, eftersom jag tyckt att det varit ett intellektuell ståndtagande att rösta rött. Nu visar det sig att det är precis tvärtom.

Nu måste vi ta krafttag och försöka appellera till de grupper vi missat. Det är väl inte meningen att det ska vara klassrelaterat att rösta på oss och att vi endast får röster av socialgrupp 3? Vad har gått fel? Analys omg! Kartan skrämde vettet ur mig!!!