Endast 22 procent går till välgörenhet

I inlägget Svenska PostkodLotteriets marknadsföring är miljövidrig framförde jag stark kritik mot Postkodlotteriet. Det var innan Bill Clinton, Tony Blair och Nelson Mandela gjorde reklam i teve för detta lotteri. Tror ni att dessa digniteter ställer upp gratis?
-
Endast 22 procent av Postkodlotteriets intäkter går till välgörande ändamål. Företaget framhåller gärna att hela vinsten oavkortat går till välgörenhet (DN). Svenska Postkodlotteriets vd Niclas Kjellström-Matseke säger till DN att de inte är en välgörenhetsorganisation.
-
DN: Men ni säljer väl fler lotter för att ni marknadsför er med välgörenhet?
Kjellström-Matseke:  Jag är rätt övertygad om att våra konsumenter är kloka och upplysta och vet hur pengarna fördelas.
-
Tänk om inte merparten av konsumenterna vet hur pengarna fördelas? Sluta genast att marknadsföra Postkodlotteriet under välgörenhetsflaggan!
-
I mitt tidigare inlägg skrev jag:
-
Jag är en sådan person som vill göra aktiva val. Jag bestämmer själv vilka välgörenhetsorganisationer jag vill ge pengar till, detta genom att själv uppsöka dem. För er som vill hamna på SvenskaPostkodsLotteriets spärrlista mejla: kundservice@postkodlotteriet.se. För er som vill bidra med några slantar direkt till någon av de organisationer som får ta del av SvenskaPostkodsLotteriets omsättning, se nedan:

2 kommentarer:

Danne sa...

Postkoden är en grymt bra affär - för ägarna och TV4. 38% tillbaka till spelarna (sämst av alla spel i Sverige) och 20% till välgörenhet. Det blir 42% kvar att dela på för TV4 och de holländska mångmiljardärerna. Kostnaderna är försumbara i sammanhanget (möjligen bortsett från att köpa in Clinton o co men de kostnaderna delar man med fler länder). Förra året omsatte man över 750 miljoner i Sverige - alltså 315 miljoner i ren vinst för ägarna och TV4!!!
Jag tycker synd om folk, mest lättlurade pensionärer, som går på deras reklam...

Den där Andreas sa...

Man framhåller inte alls att hela vinsten oavkortat går till välgörenhet. Man redovisar helt öppet att 22,5% är det som går till välgörande ändamål. Man har till och med talat om det i en reklamfilm. Så vad är det att uppröras över? Det som Svenska spel inte delar ut till idrottsrörelsen går ju direkt tillbaka till statskassan. Det är ju samma sak fast i statlig regi.