The Terracotta woman

Terrakottaarmén från Xi’an i Kina har länge fascinerat mig. Idag, när jag läser DN/Kultur, stannar min blick till vid en artikel om en utställning på Edsvik konsthall som heter The Terracotta woman.
-
Marian Heyerdahls installation ser bakifrån ut som terrakottasoldaterna i Kina, men framifrån är de kvinnor.
-
Marian Heyerdahls parafras på de kinesiska skulpturerna från XI’an är tillägnad alla de kvinnor och barn som utsatts och utsätts för kriget vansinne och elände, och en påminnelse om att just är kvinnor och barn som är krigens första offer, säger Ricardo Donoso, som är konstnärligt ansvarig för Edsvik Konsthall och kurator för utställningen, till DN.
-
Om jag har råd, ska jag gå och se installationen i helgen, för det finns ett aber med utställningen och det är priset. Inträdet kostar 80 kronor. Om Edsvik Konsthall sänkte priset, skulle fler gå och se utställningen.

Inga kommentarer: