The Prylbög Edition

Nästa vecka börjar Stockholm Pride. För oss hbt-personer är det den vecka, då heteronormen inte är förhärskande. Åtminstone inte på en liten dammig grusplan i Tantolunden och på Pride House. Det är också den vecka, då vart och vartannat företag hänger upp en regnbågsflagga för att minsann visa att de är hbt-vänliga… eller? Gör de det för öka försäljningen av sina tjänster och produkter?

Teknikmagasinet lanserar en regnbågsfärgad specialupplaga av katalogen Prylbibeln. Specialupplagan har undertiteln The Prylbög Edition. På företagets hemsida säger Pelle Ekman, VD på Teknikmagasinet att det är “ett nödvändigt tilltag i en på många håll blek och konservativ detaljhandel”.

Jag känner mig kluven till företag som å ena sidan visar sig vara hbt-vänliga, men å andra sidan plockar ner regnbågsflaggan, så fort pridefestivalen är över. Det känns inte äkta.

Jag blir naturligtvis jätteglad när till exempel ett företag som Teknikmagasinet inte vill vara ett färglöst och heteronormativt företag. Jag blir glad när jag under denna vecka läser många artiklar om hbt och pride och jag blir glad när teve visar filmer om bögar och flator. Vad jag dock saknar övriga delen av året, är avsaknaden av detta. En vecka av 52. En vecka, då personer ute i vårt avlånga land vallfärdar till Stockholm för att under en veckas tid få vara sig själva.

---
Metros artikel på samma tema

Inga kommentarer: