No means no

En partikamrat till mig, Johan Westerholm, har skrivit ett bra inlägg på Arvid Falk. Läs det! Det handlar nämligen om att nej betyder nej. Westerholms tjejkompis blev våldtagen igår och han har därför åkt tillbaka till Stockholm för att trösta och stödja henne.
-
Jag har också blivit våldtagen i unga år. Det är därför jag vill ha till stånd en lagförändring. Jag vill att politiker (oavsett partifärg) läser Madeleine Leijonhufvuds Samtyckesutredningen och därefter ändrar sexualbrottslagen. Vi behöver inte kalla det "samtycke", men lagen måste ändras och inte bara den. En nationell kampanj borde komma till stånd. Regeringen gör som vanligt ingenting. Passiviteten är förhärskande och våldtäkterna fortsätter. Det måste tas till krafttag mot detta vedervärdiga våld. En våldtäkt är inte bara ett övergrepp gentemot den fysiska kroppen, utan även mot psyket (och själen).
-
Tidigare inlägg:

3 kommentarer:

Leo sa...

"Ett bra inlägg".

Ja, kanske om man ser till våldtäktsdelen. Varför han ska dra in Piratpartiet i det hela förstår jag inte. Ett riktigt lågvattenmärke, i höjd med centerpartisten Qarlsson.

Anonym sa...

@Leo
Exakt.

Ingen gillar våldtäkt, och såvitt jag vet så för inte PP en politik som skulle legalisera detta vidriga beteende heller.

karlboll sa...

Väl rutet!
Våldtäkter är verkligen så jävla onödigt. Nåt sjukt pucko vill ha en makttripp och en tvåsekundersorgasm men priset betalas av hela samhället, offrets hälsa påverkas i årtionden efteråt och det är vi schyssta killar som får stå vid skampålen.

Jag är helt inne på din linje med en nationell kampanj, låt människor konfronteras med detta på gator och torg, i media och inom offentlig sektor, i jämställdhets-policy, åtminstone dagligen de närmsta i åren.

Låter det jobbigt för nån? Bra, det kommer ändå inte vara hälften så jobbigt som faktiska våldtäkter.