En historisk kongress

För två timmar sedan avslutade HBT-socialdemokrater i Sverige sin första ordinarie kongress. Ja, vi hade kongress förra året, men då bildades nätverket/sidoorganisationen. Denna helg var det "på riktigt". Det var således en historisk kongress och jag hade förmånen att vara ett av sju ombud från HBT-socialdemokrater i Stockholm.
-
Håkan Andersson avgick som ordförande och ny ordförande blev Anders Selin. Grattis Anders och grattis till den nya styrelsen (om än att jag är sur över att jag inte blev invald)!
-
Anders Selin säger:
-
Jag ska göra mitt yttersta för att vi som förbund ska flytta fram positionerna för hbt-personer. Jag kommer själv från en småstad där trångsyntheten frodas och jag vet hur det är att känna sig tvingad att emigrera till storstan för att känna sig accepterad. Det är oerhört viktigt att vi verkar aktivt för ökad acceptans och tolerans i samhället.
-
UppdateriFetng
Nu har vår nyvalda ordförande, Anders Selin bloggat om kongressen och även lagt ut de två uttalandena vi gjorde.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Eftersom jag inte hittar någon kommentatorsfunktion på Anders Selins blogg, men gärna vill gratta honom och lämna länken till mitt inlägg på s-bloggar där jag skrivit om valet av honom till ordförande, gör jag det här i stället.

http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1732&blogg=34421

/Eva

Anonym sa...

Varför politisera denna fråga i ett parti?
Det misstaget har ju andra partier också gjort.
Räcker inte RFSL åt er alla?
Men S skall ju ha ett finger i alla
våra syltburkar för att inte tappa kontrollen.
Sen kan jag tycka att det finns många andra grupper i samhället som förtjänar mer uppmärksamhet än HBT personer.

Alexandra Einerstam sa...

FVHC: Denna fråga? Vi HBT-sossar driver fler frågor och inte bara hbt-frågor. Nej, RFSL räcker inte för mig. RFSL är en opolitisk organisation och jag vill jobba med dessa frågor inom mitt parti.

Du får tycka att det finns andra grupper i samhället "som förtjänar mer uppmärksamhet än HBT personer". Starta då en blogg och skriv om dessa grupper, istället för att ödsla tid och energi att kommentera på bloggar som så uppenbart är HBT-vänliga.