Arbetsförnedring, arbetsförmedling, arbetsförändring

För cirka två veckor sedan var jag till Arbetsförmedlingen. Skrivaren hemma hade kraschat, så jag hade fört över betyg, intyg, examensbevis, CV, personliga brev et cetera till ett USB-minne. Jag trodde det fanns möjlighet att skriva ut dokumenten på AF.
-
Först fick jag stå i kö för att komma till en informationsdisk, därefter fick jag skriva in mina uppgifter i deras databas på en dator, vars tangentbord hade illa fungerande bokstäver (vilket gjorde att allt tog dubbelt så lång tid), därefter fick jag en kölapp och sedan fick jag vänta i en timme tills en handläggare tog emot mig.
-
När handläggaren frågade efter intyg, betyg, CV och jag inte hade dem utskrivna, sade hon snällt men bestämt att jag fick återkomma med dessa senast 24 juli. Om jag inte missminner mig tog det besöket mer än två timmar, varav det mesta gick till att vänta på sin tur.
-
Jag var 18 förra gången jag hade kontakt med AF. Det är inte mycket som har ändrat sig sedan dess. Samma datorer, samma databaser, samma långa kötid.
-
Jag har vidare följt min partikamrat Hannah Bergstedt på hennes blogg (läs till exempel det här inlägget på hennes gamla blogg), så mitt intryck av AF har inte varit det bästa. I och med att vi har en Moderatstyrd regering, så ser jag hur denna regerings politik slår mot till exempel AF. De idiotiska regelverken, politiken som förs just nu et cetera, kan ju inte tjänstemännen rå för, så om någon ska klaga borde de vända sig direkt till Regeringskansliet.
-
Nåväl... allt detta har gjort att jag dragit mig för att gå till AF, men idag blev det av. Jag fick samma handläggare som förra gången och det visade sig att hon var MÄNSKLIG! Jag befinner mig fortfarande i chocktillstånd för att hon behandlade mig med respekt och värdighet. Jag var inte alls tvungen att sitta där och söka jobb på deras kassa datorer, det räckte att jag mejlade henne inom vissa datum och berättade hur det gick med arbetssökandet.
-
Min fru bjöd mig på lunch och Harry Potter och Halvblodsprinsen efteråt. Med andra ord har det varit en mycket bra dag. Fast nu har jag ju inte berättat om allt strul med AEA. Det kommer i ett annat inlägg. Min starka förhoppning just nu är att jag får ett jobb inom 75 dagar, att AEA slutar strula och att den Moderatstyrda regeringen blir arbetslös 2010.

Inga kommentarer: