Johanna Graf: Därför röstar jag på en kvinna

Idag väljer jag att lägga ut Johanna Grafs blogginlägg i sin helhet, för att det är så bra:
-

Jag får inte så ofta frågan om vilket parti jag ska rösta på i EP-valet. De flesta vet att jag är sosse och att jag tycker det är minst lika viktigt med en politik för jobb och rättvisa i Bryssel som i Sverige. Däremot undrar de VEM jag ska rösta på. Det är svårt, för det beror på vilka frågor man tycker är viktiga. Det finns många eldsjälar som brinner för just sina frågor. Som Åsa Westlund i miljöfrågan, eller Evin Cetin för småföretagarfrågorna.

Men det finns ett råd jag brukar ge, och det är att rösta på en kvinna. För vi lever i ett Europa där män väljer män. Begreppet "varannan damernas" som de flesta svenska partier utom (m) och (kd) tillämpar, är tämligen okänt i EU. Varannan EU-parlamentariker är man och bara 8 av 27 av de högsta posterna i EU (kommissionärerna) är kvinnor. Som Margot Wallström så träffande uttryckt det:

"Det är inte något glastak eller klistrigt golv som hindrar kvinnor, utan ett tjockt lager av män".

Tvekar du fortfarande kan du alltid titta in på PES, som gjort en topplista över de värsta kandidaterna i EU-valet. I denna lista, kallad "12 terrrible candidates" finns kandidater som gjort sig kända för att förneka förintelsen, anse att välbetalda vita män är en förtryckt minoritet, förneka klimathotet, eller andra absurda åsikter. Några av dem tycker inte ens att EU ska ägna sig åt att bekämpa arbetslöshet. Hur många av dem som är män? Gissa!*

Så egentligen har jag bara ett råd: Rösta på en kvinna. Och gärna då en med åsikter formade för 2000-talet.
*alla utom en...
---------------------------------
Andra som bloggar på samma tema:

Inga kommentarer: