Åldersfördelningen på Stockholm AK:s ombud till partikongressen


Josefin Deiving har utifrån Wikipedia och val.se tagit reda på åldern på de ombud vi skickar till partikongressen. Här kommer de:
-
Orback: 50 år
Leijon: 70 år
Palm: 36 år
Pekul: 42 år
Kettner: 48 år
Britton: 71 år
Theorin: 77 år
Larsson: 49 år
Carlberg: 66 år
Tham: 70 år
Burell: 34 år
Lindberg: 35 år
Brandt Ygeman 38 år
Rudin: 43 år
Vestlund: 49 år
Borsdotter: 63 år
Persson: 61 år
Carbell: 71 år
Frans: 45 år
Mackegård: 72 år
-
Deiving frågar: Varför är detta illa?För att vi kommer aldrig att vinna Stockholm om det fortsätter så här och det här är varför
-
Ovanstående är efterspelet på mitt inlägg Inga överraskningar. Bara trist och tråkigt . Jag har fått många kommentarer och Eva-Lena Jansson skriver:
-
Så du menar att medlemmarnas val av ombud är felaktigt för att företrädarna är 1. gamla, 2. kända, 3. unga hindras att göra karriär? Även om jag förstår din frustration kring ombudsvalet så tycker jag det är viktigt att visa respekt för medlemmarnas val. När det gäller val av ombud till partikongress så finns det flera distrikt som har en oskriven regel att inga riksdagsledamöter kandiderar. Detta för att fler medlemmar utan heltidsuppdrag ska ha möjlighet att bli ombud. För det stämmer att medlemmarna ofta väljer personer som redan har förtroende i partiet. Och visst är det viktigt med förnyelse i partiet & ett bra mottagande av nya medlemmar. Men det jag hoppas ska gälla alla oavsett ålder. Sen undrar jag verkligen om du på fullaste allvar menar att de personer som är yngre/invandrarbakgrund/hbt-person och har uppdrag bara är alibin? Det är en väldigt grov generalisering av många personer. Påminner ganska mycket om den som varit kring varvade listor.
-
Eva-Lena - jag respekterar medlemmarnas val. Det gör jag, men läs vad Catti Ullström svarar dig:
-
Eva - Lena:
1: Ja
2: Ja
3: Nej, men allt ert tjat om att ni vill fånga ungdomsgenerationen ter sig rätt tomt när vi aldrig ges utrymme att påverka. Tro mig, vi gick inte med för att få käka partiprogram som en äldre generation bestämmer över, utan för att påverka både socialdemokratin och samhället.Och angående att "respektera väljarnas val" så kanske vi ska fråga oss varför vara 28% röstade.I andra val ser vi lågt valdelatagande som en demokratisk brist, men jag tolkar dig som att du inte tycker att samma sak gäller i socialdemokratiska valsammanhang?Sthlm AK skickade inte ens med någon presentation av personerna på listan (vilket tex Malmö ak gör) så man fick dessutom rösta i blondo. För just det, jag har ingen aning om vem de flesta på listorna är.//Cattis om är väldigt ung och arg idag
-
Jag vill bara säga till Catti - du är så jla bra!
-
Till alla unga tjejer och killar - hoppa inte av Sossarna! Vi må vara arga, besvikna och bittra - men endast vi kan förändra!
-
Ja, just ja. En rättelse är på sin plats. Linnea skriver:
-
Ja, det är verkligen trist att det blir såhär. En liten rättning kan vara på sin plats: Olle Burell toppar ungdomslistan - han är 2 år yngre än Veronica. Efter det Teres Lindberg, sen Veronica. Men det spelar mindre roll i sammanhanget. Någonstans blir det bisarrt att de som är etablerade i 35-årsåldern fortfarande får vara de unga, samtidigt som det är 20-åringar som faktiskt vill vara med och påverka (vilket jag inte tror handlar om att göra karriär, utan om att vilja förändra världen men det är ju en annan diskussion). Vad gäller Eva-Lenas inlägg så kan jag hålla med om att man ska respektera medlemmarnas röst. Däremot kan man aktivt anstränga sig för att påpeka att det är viktigt med bred representation, exvis genom att göra bra kandidatpresentationer, uttryckligen be om att kryssa med en god representation etc.Sen vore det faktiskt trevligt om en del som varit på varenda kongress sedan hedenhös insåg att de faktiskt inte ska kandidera utan lämna plats.. Nåväl, det är bara att konstatera att vi inte kommer vara sysslolösa i föryngringskampen.Vad gäller valdeltagandet får det nog tas med en nypoa salt eftersom valet var tvunget att göras om - troligen tappades en hel del röster där.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är klart att man respekterar medlemmarnas val. Ändå är det absolut högakuellt att diskutera om hur vi ska göra för att få en fördelning där inte en majoritet är män i övre medelåldern.

För om de endast är de som ska vara med och forma politiken är jag rädd att vår framtid tycks utsiktslös. Nu kan man ju påverka partiets politik och innehåll på flera sätt. Men visst vore det både roligare och bättre om blandningen av ombuden vore större.

Hos oss (I norr) har en del kommunalråd förstått att de redan har en god kontaktyta in i partiet och inte behöver vara ombud, dock inte alla. Är man heltidspolitiker har man redan stor makt på politikens utformning, och då är de i mina ögon läge att låta andra också komma med.

I min egen arbetarekommun får jag stolt säga att jag själv blev vald (32 år) tillsammans med Lars-Olov Pettersson, ca 60? och Ida Johansson, sjuksköterska som också är 32 år. ;-) Så nog går det. Om man vill.

Hannah B
www.detperfektalivet.se

Kent Filppu sa...

Jag tycker det är bra att 70-åringarna får åka. Vilka ska företräda ett pensionärsparti om inte pensionärerna.

Att man skickar de etablerade är också en fråga om makt. Hur får distriktet makt, jo genom att skicka de som har möjlighet att påverka. Det betyder de som är mest kända i andra diskrikt och som har goda kontakter.

Sedan är det lite lustigt att samma personer som var unga när jag var aktiv i SSU på nittiotalet fortfarande betraktas som unga :-)

Tyvärr är det inte bara personerna som är de samma utan också de politiska lösningarna, trots att muren fallit, vi lever i en internationell värld, har tappat makten i Sverige och också den socialdemokratiska hegemonin.

Varför inte lära av Piratpartiet, ett parti som värvar fler medlemmar än några andra och också håller dem aktiva utan statsbidrag. Varför inte låta medlemmarna rösta på internet och då menar jag inte välja ombud utan på motionerna. En diskussionsgrupp kan ligga öppen länge och diskussionen verkligen uttömmas innan det är dags för röstning. Om medlemmarna kunde påverka politiken kanske de skulle vara kvar/bli aktiva också.

Men det kan ju vara farligt för då kanske partiledningen inte längre kan använda kongresserna bara för ryggdunkande och att befästa sina egen makt. Då kan ju någon som inte valberedningen utses till ledande position och det går ju inte för sig. Alltså är det bäst att i vanlig ordning skylla på att alla inte har tillgång till internet och fortsätta med samma organisation som byggdes för mer än 100 år sedan. Att inte alla har tillgång till kongressen heller låtsas man inte om.

Catti Ullström sa...

tack detsamma :-)

och tack för en bra sammanfattning av de diskussioner som så många för just nu. förhoppningsvis stannar vi inte bara vid att vara arga utan ser till att ta tag i problemen.

Kent Filppu sa...

Det här blogginlägget är ännu ett exempel på härskarkulturen inom S. När någon är kritisk mot S/inom S så möts det av tystnad. I andra sammanhang skulle det kalla mobbning.

Men om någon hyllar partiledningen, eller partiets politik så kommer 200 verbala ryggdunkningar fortare än någon hinner säga flasklock.