Rapelay - ett japanskt dataspel som handlar om våldtäkt

Jag har fått ett mejl från organisationen Equality now, som i mejlet berättar om det japanska dataspelet RapeLay. Företaget som ger ut spelet heter Illusion Software och har även andra titlar, så som Battle Raper, i sitt sortiment.
-
RapeLays storyline är följande: en skolflicka i 12-årsåldern åker tunnelbana/tåg. En man, som har förföljt henne, grabbar tag i henne och antastar henne sexuellt. Så småningom stannar tåget och hon springer skräckslagen in på en offentlig toalett. Mannen förföljer henne, belägger henne med handfängsel och våldtar henne. Våldtäktsmannen tar henne därefter till fånge och våldtar henne upprepade gånger på olika platser. Skolflickans mamma och hennes tonårssyster går samma öde till möte. Våldtäkterna av de tre kvinnorna är "straffet" för att tonårssystern tidigare har polisanmält mannen för försök till våldtäkt. Läs mer här.
-
Det är med andra ord ett vedervärdigt spel och när jag googlar på speltiteln, får jag upp en och annan svensk träff. Till exempel frågar en kille på en sajt: Någon som kan berätta vad jag ska göra i början på rapelay? Fattar nada. Varför vill dessa killar spela ett våldtäktsspel?!
-
Jag blir i varje fall glad när jag läser en spelares blogginlägg på Gamezine. Han skriver bland annat: Rapelay är vidrigt, och som jag skrev tidigare tror jag att det bästa vi gamers kan göra är att bojkotta, kritisera och förlöjliga skiten.
-

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är ett spel för folk som (spänn fast dig...) tänder på våldtäktsfantasier. No more, no less. Kan förstå att du ogillar självaste spelet/konceptet. Kanske skulle du vilja att de skapade ett spel där man våldtar tre killar för jämnställdhetens skull, eller vad är det du vill? Fetischer kommer alltid att finnas, så jag förstår inte varför du är så upprörd över det spelet?

Undersökning på ungdomar.se om våldtäktsfantasier.
http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=192977&page=1

Tråd på Allt För Föräldrar (!) om våldtäktsfantasier.
http://www.alltforforaldrar.se/snack2/showthread.php?t=1029939

Peace.

Anonym sa...

det finns ju dom som tänder på barn också, ska ät det ok att spela ett spel som man våldtar bebisar?