Dagens ord: slidkrans

Via Ledarredaktionens blogg/Sanna Rayman får jag nys om RFSU:s pressmeddelande, där RFSU lanserar ett nytt ord - slidkrans - med följer ett informationshäfte (som jag tyvärr inte kan läsa med min nuvarande internetuppkoppling).
-
Jag instämmer vidare med allt (!) som Rayman skriver i sitt inlägg. Mödomshinnan är en myt och slidkrans är väl ett ord gott som något.
-
Jag måste bara hindra mig från att göra associationer till blomsterkransar fulla med slidsekret och midsommarkransar som kröner venusberget.
-
Åsa Regnér, generalsekreterare för RFSU, poserar stolt i en tröja med texten Slidkrans heter det! Är det månne Regnér som kommit på ordet?
-
Tidigare inlägg:
260 kronor för ett "jungfrucertifikat"

[UPPDATERING]
Min fru gör mig uppmärksam på att även Annika Lantz talar om slidkransar i dagens Lantz i P1. Pernilla Klüft från fuldesign deltog i programmet och tolkade ordet i tyg (foto finns utlagt på Lantz i P1:s hemsida).

3 kommentarer:

Karin Berg sa...

jag får inte till det med ordet..men så är det med nya saker/uttryck. tar ett tag innan det fastnar.

Anonym sa...

Jag tycker det är ett jättebra uttryck då det ger en bättre bild av tjejers slida och förmodligen i förlängningen till en friare sexualitet.

karlboll sa...

I lol'ed >D