Jag vill inte (tjuv)lyssna!

Cordelia Walderstens bok Bokstavligt talat. Samtal i stan är en oerhört rolig bok. Här är ett exempel ur boken:
-
13 april, 14:35. Mobiltelefon. Café, Dalagatan.
- Asså Fredrik, jag mår som ett ägg som är värpt och kläckt. Vet du hur mycket vin jag drack asså... Ja shit. Han var så full! Jag har aldrig sett en människa va så full. När vi va på 7-Eleven och du hade smugit iväg och gömt dig för oss då raggade han upp nån kille på 7-Eleven som han skulle ta med till festen hos Kajsa. Sen försvann han... Asså shit han hade värsta vinmunnen, vinläppar. Så här skitfull! (skratt) Du fattar inte! Sen mådde han skitdåligt och ba: Jag blev antastad hela kvällen, sexuellt trakasserad! Men han får fan skylla sig själv. Han satt ju i ett hör och försökte vara såhär svår. Ja, sen när jag låg nere på knä vid honom, han ba: Jag är bara kåt! Kåt och full! Då ville inte jag va med honom mer...
-
Tjuvlyssnat.se är en sajt som just "tjuvlyssnar" på andras samtal.

Konsumbloggen berättar om vad som händer i en affär (och är en av mina favoritbloggar). Lars Göran Johansson har suttit bakom Lennart Sacrédeus på tåget och hört varenda ord som Sacrédeus har sagt under tågresans gång.
-
För några dagar sedan fick inte bara jag, utan en hel vagn, höra en kvinnas mobilsamtal. Vi var många som skämdes å hennes vägnar. I november hörde jag två solnamoderater tala om sitt parti. De trodde väl att ingen var intresserad, men till slut vände jag mig om och sade till den ena mannen "vilken fin partinål", varvid han såg min sossejacka som jag hade på mig. De blev knäpptysta efter det.
-
Visst finns det tillfällen då jag vill tjuvlyssna (helst vill jag läsa om andras "tjuvlyssningar), men på senare år har det omvända hänt - det är ofta som jag inte vill lyssna.
-

Inga kommentarer: