Så går ett år ifrån vårt liv och kommer aldrig åter

Årets nyhetsankare
Lisbeth Åkerman. Dock har hennes gloria hamnat lite på sned (anledningen till detta är belagt med tystnadsplikt).
-
Årets bok
Såväl jag och Åsa har läst en massa böcker år 2008, men ingen har riktigt stuckit ut. Inger Edelfeldts bok Namnbrunnen är den enda jag kommer på så här rakt på fot.
-
Årets politikerskandal
Vad ska vi börja med? Räcker det med att säga Regeringen? FRA-skandalen är nog den mest minnesvärda.
-
Årets filmer
Wall-E, Duchess, Baader Meinhof Complex... och många fler.
-
Årets vassaste penna
Katrine Kielos. Nästa år (2009) blir hon ledarskribent på Aftonbladet.
-
Årets politiska fråga (som hänger kvar även 2009)
Könsneutral äktenskapsbalk. Regeringen med Fredrik Reinfeldt i spetsen, utlovade en proposition, men det bidde ingen proposition. Den senaste månaderna har vi fått se en dragkamp utan dess like.
-
Årets musik
Anna Ternheim kom ut med sitt tredje album, som var helt fantastiskt. Som vanligt var hennes covers bättre än hennes egna låtar. Markus Krunegård debuterar och låten Jag är en vampyr är fantastisk. Ane Brun gjorde också en fantastisk cover på Big in Japan.
-
Årets bar
-
Årets internetgrej
Spotify.
-
Årets radiopersonlighet
Annika Lantz.
-
Årets politiker
Barack Obama
-
Årets komiker
Tina Fey. För hennes imitation av Sarah Palin och den underbara serien 30 Rock.
-
Årets tv-serie
Egentligen har vi bara sett Rapport på tv, men räknas det som tv-serie? Två andra serier vi har följt är 30 Rock (se ovan) och Fringe. Därtill har jag sett Legend of the seeker, eftersom jag läst några av böckerna, men serien är inte så bra.

Inga kommentarer: