Dörren är stängd för kristdemokraterna

Någon allians i äktenskapsfrågan finns inte i den så kallade Alliansen, där moderaterna, centerpartiet, folkpartiet och kristdemokraterna ingår.
-
M, c och fp kommer att lägga fram en motion med mål att den nya lagen ska kunna träda i kraft den 1 maj 2009 och kristdemokraterna får inte vara med.
-
DN: - Det är viktigt att vi får en så bred enighet som möjligt när det gäller den här frågan, sa centerns vice gruppledare Annika Qarlsson med tydlig hänvisning till oppositionen men utan att nämna kd. [..] Någon gemensam motion med oppositionen siktar de tre borgerliga partierna dock inte på.
-
Sex riksdagspartier är för en könsneutral äktenskapspolitik, men de tänker banne mig inte göra gemensam sak i denna fråga. Vi och dom-mentaliteten är så stark mellan oppositionen och högern att någon blocköverskridande motion kommer vi inte att få se.
-
En partikamrat sade till mig att det är viktigt vem som skriver historia. Hon sade vidare "ta bara partnerskapslagen som borgarna tagit äran av att ha genomfört". För vem är det viktigt?
-
För de som inte är partipolitiska och för de som är helt ointresserade av politik, håller jag det för troligt att de skiter högaktningsfullt vilket parti eller vilket block som har genomfört en könsneutral äktenskapsbalk. Många som jag har pratat med (och som inte är partipolitiska) tycker att alla utspel och allt tjafs från riksdagspartierna är löjeväckande. Den dragkamp som pågår just nu om en könsneutral äktenskapsbalk, gynnar inget riksdagsparti.
-
Jag vet inte om Trollhare är partipolitiskt aktiv men läs gärna hens inlägg hur hen ser på saken.

1 kommentar:

trollhare sa...

Jag tänker också att det ligger en viss prestige i det. Men det viktigaste är ATT det går igenom, sedan vilka som egentligen får äran är mindre viktigt.

Jag är inte aktiv i något parti btw, fast jag brukar ligga mittemellan v och mp för det mesta.