Det bidde ingen proposition...

... det bidde en lagrådsremiss som heter Äktenskapsfrågor.
-
Huvudfrågan i lagstiftningsärendet är om institutet och begreppet äktenskap ska definieras så att det omfattar par av samma kön. Frågan kan lösas på olika sätt. Regeringen väljer att nu inte lägga fram något förslag om könsneutrala äktenskap. Det innebär att förutsättningen att äktenskap ingås mellan personer av olika kön inte tas bort.
-
Efter en genomläsning av lagrådsremissen är det inga revolutionerande nyheter som presenteras.
-
QX: ”Fegt”, säger oppositionen idag. - Jag är jättebesviken. Regeringen har haft gott om tid på sig att förbereda ett vettigt lagförslag och så blir det bara pannkaka. Regeringen är feg som inte vågar stå upp för allas mänskliga rättigheter, säger LiseLotte Olsson, riksdagsledamot (v) och menar att regeringen "lagt sig platt" för kristdemokraterna. Miljöpartiets Jan Lindholm säger att det är med "sorg" han läser förslaget. - Det har tagit 20 månader att göra ingenting, jag är mycket besviken på statsministerns fagra löften, säger han.
-
Just nu gillar jag en reklamfilm från Björn Borg:
Och om någon undrar varför jag inte bloggar lika intensivt som vanligt, så är jag tokförkyld.

Inga kommentarer: