Mona Sahlin – en man fångad i en kvinnokropp?


Rörelsens kvinnor, grabbar och utdragssoffor
SOCIALDEMOKRATERNA Winberg, Ulvskog, Sahlin och helvetet
-
Vilken underbar rubrik till det Sanna Rayman skriver om i SvD och jag håller faktiskt med om en del som Rayman skriver. Ni som läser min blogg regelbundet vet ju att jag blir en smula orolig när jag är ense i någon fråga eller aspekt med någon som står långt till höger (till exempel Thomas Idergard, Barbro Hedwall eller Maria Abrahamsson)
-
Det finns en speciell plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra, har Madeleine Albright sagt och det är den repliken som Rayman anspelar på i sin artikel/recension/analys när hon kommenterar Margareta Winbergs bok Lärarinna i politikens hårda skola och väver in Mona Sahlins motvilja att ha starka kvinnor i sitt entourage: Sahlin kan få svårt att hålla sig undan helvetets kvinnorum. Nästan alla hennes utnämningar i toppskiktet har hittills gått till män, skriver Sanna Rayman. I tidigare inlägg (här, här och här) har jag skrivit om att Sahlin bara väljer män. Nu visar det sig att Sahlin inte ens har varit passiv medlem i S-kvinnor:
-
Några av Winbergs mindre berömmande kommentarer om Mona Sahlin i boken har redan blivit omskrivna. Som när hon förklarar motståndet mot ­Sahlin bland ”kvinnoklubbisterna” med att Sahlin var ”grabbarnas kvinna”, som ”fått allt serverat” och ”inte ens varit passiv medlem i kvinnoförbundet”. Inför bataljer som denna är det omöjligt att inte fundera över den där avdelningen i helvetet. Vilka var det här som bröt mot devisen? [...] I dagarna har Marita Ulvskog meddelat sin avgång som parti­sekreterare och sin kandidatur till EU-parlamentet. Ulvskog och Sahlin har inte varit särskilt samspelta, men för att hålla ihop ­partiet måste Sahlin sannolikt välja någon annan ur vänster­falangen. Namnet på de flestas läppar verkar vara Peter Hultqvist – som är en man.
-
Trivs inte Mona Sahlin med kvinnor? Ser hon andra kvinnor som hot eller rivaler? Är Sahlin rädd att en och annan socialdemokratisk kvinna skulle ha starkare lyskraft, mer intelligens och bättre språk (vilket skulle innebära att Sahlin bleknar vid sidan av dessa kvinnor)?
-
På en arbetsplats, där jag jobbade ett tag, fanns en företagskultur som innebar att inkompetenta chefer anställde personer som var ännu mer inkompetenta. Istället för, som jag anser brukligt, anställa kompetent personal.
-
För att återgå till företagsvärlden, där få kvinnor har toppositioner. Det finns vissa kvinnor på toppositioner som agerar som män. Biologiskt sett är de fortfarande kvinnor men deras genus (sociala kön) är man. De anammar männens språk och klädsel. Dessa kvinnor är ”en i grabbgänget”. Varför gör de det? Vi lever i ett patriarkat. För att bli tagen på allvar i männens värld, måste man vara (eller bli) en man. Simone de Beauvoir utslitna ord ”man föds inte till kvinna man blir det” kan i Sahlins fall bli ”man föds inte till man, man blir det när man lever och verkar i partitoppen.
-
En annan queer teori jag har är att Mona Sahlin är en transperson. FTM (Female to male). En man fångad i en kvinnokropp och det är därför hon (han, den, det) trivs bäst i mäns sällskap.

Varför omger sig Sahlin bara av män (och då är det inte SÄPO-vakterna jag anspelar på)?
-------
Uppdatering:
Och bara därför såg jag Sahlin med två kvinnliga SÄPO-vakter idag (samtidigt som jag skrev detta inlägg varvid jag blev jätteröd i ansiktet). Hon skulle vara med i P4 Extra. Du kan lyssna på programmet här. Enligt Mona Sahlin själv har hon ett polyförhållande. Det är hon, Bosse och Bruce... Hon sa det själv i programmet (men skämtsamt)
-
... Och kom ihåg att jag är Sahlinist. Jag gillar Mona Sahlin, men jag kan fortfarande vara kritiskt mot hennes utrensningar och tillsättningar.
(Fotomontage: Expressen)

Inga kommentarer: